×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
پاک بودن دل ، شعاری جذاب و فریبنده

پاک بودن دل ، شعاری جذاب و فریبنده

همواره کسانی که می خواهند از مسولیت احکام شرعی شانه خالی کنند، برای خود توجیهاتی می آورند؛ یکی از این توجیهات فریبنده ، پاک بودن دل است. این شعار جذاب به هیچ وجه با آیات قرآن همخوانی ندارد.

شکی نیست که باید دل انسان پاک باشد و اصل مطلب نیز همان است؛ اما این به معنای شانه خالی کردن از احکام دینی(نماز و روزه و حجاب و غیره) نیست. به همین خاطر قرآن به ما تذکر می دهد که محبت دلی به تنهایی کافی نیست، تبعیت عملی نیز باید باشد. «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یُحْبِبْکُمُ‏ اللَّهُ‏ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُم‏؛ بگو (اى پیغمبر): اگر خدا را دوست مى‏ دارید مرا پیروى کنید تا خدا شما را دوست دارد و گناه شما را ببخشد.»[۱] پیام این آیه کاملا واضح و روشن است؛ ادعای محبت خدا(در دل) بدون پایبندی به احکام شرعی، ادعایی ناقص است.

قرآن در آیات متعدد دیگری از عمل صالح(احکام دینی و هر کار شایسته) سخن به میان آورده است: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ؛ آنان که اهل ایمان و نیکوکارند و نماز به پا دارند و زکات بدهند آنان را نزد پروردگارشان پاداش نیکو خواهد بود.»[۲] این آیه به صرحت از اعمال صالحی مثل نماز و زکات سخن به میان آورده است. البته آیات دیگری نیز در باره همراهی بین ایمان و عمل صالح وجود دارد.[۳]

نکته مهم: متاسفانه برخی افرادی که حجاب را رعایت نمی کنند و نیز قلم به دستانی که از آنها حمایت می کنند، پاک بودن دل را پیش می کشند؛ آنها از این موضوع غافلند که بی اعتنایی نسبت به حجاب، گذشته از گناه فردی، گناه اجتماعی نیز در پی دارد. زیرا کمرنگ شدن حجاب، خواه ناخواه امنیت روانی و اخلاقی جامعه را دچار آسیب خواهد کرد، که متاسفانه در جامعه قابل مشاهده است.

پی نوشت

۱ــ آل عمران/۳۱

۲ــــ بقره/۲۷۷

۳ـــــ آل عمران/۵۷ و نساء/۷۵و۱۷۳

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false