×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
قرآن برای ظاهر انسان نیز سبک زندگی دارد

قرآن برای ظاهر انسان نیز سبک زندگی دارد

قرآن کریم برای ظاهر انسان(مثل سخن گفتن و…) دستوراتی دارد که باید آنها را سبک زندگی قرآنی خواند. ما در این نوشتار به سه دستور قرآنی در مورد کارهای ظاهری انسان اشاره می کنیم.

مورد اول: طرز سخن گفتن؛ قرآن کریم ما از به کار بردن سخنان دو پهلو ــ که یکی از آنها توهین آمیز است ــ برحذر می دارد.«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا؛ اى افراد باایمان! (هنگامى که از پیغمبر تقاضاى مهلت براى درک آیات قرآن مى‏ کنید) نگویید: «راعنا»؛ بلکه بگویید: «انظرنا». (زیرا کلمه اول، هم به معنى «ما را مهلت بده!»، و هم به معنى «ما را تحمیق کن!» مى ‏باشد؛ و دستاویزى براى دشمنان است.)»[۱]

توضیح آیه؛ گاهی کسانی چه بسا قصد و غرضی هم ندارند ولی باعث سوءاستفاده دیگران و دشمنان خواهند شد،  که جامعه ما خیلی از این ناحیه آسیب پذیر است.(مثل سخنان نسنجیده و دشمن شاد کن برخی افراد پایبند نظام و ارزش ها).

مورد دوم: طرز صدا زدن همدیگر؛ برخی افراد به بهانه اینکه شوخی می کنیم وقصد و غرضی نداریم و بی غل و غشیم؛ از دایره ادب خارج شده و با اسم های نامناسب همدیگر را صدا می زنند و امثال آن. در حالی که سبک زندگی قرآنی این است:  «اى کسانى که ایمان آورده‏ اید! نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانى زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویى قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید.»[۲] متاسفانه یک از آسیب های جامعه اسلامی در بحث سبک زندگی، همین مورد اخیر است.

مورد سوم: طرز راه رفتن؛ قطعا طرز راه رفتن یک انسان خودخواه با یک انسان متواضع، فرق می کند. یکی از نصیحت های لقمان به فرزندش همین بود: «مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبر مغرورى را دوست ندارد.»[۳]

اهل ایمان باید جدا از مغرورانه راه نرفتن، نکات دیگری را هم مراعات کنند؛ مخصوصا بانوان، که نباید طوری راه بروند که جلب نظر نامحرم کند. «وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ؛ و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود.»[۴] شاید مصداق این آیه در جامعه ما، کفش های پاشنه دار(که صدا دار است و جلب توجه می کند) باشد.

پی نوشت

۱ــ بقره/۱۰۴ترجمه مکارم ص۱۶

۲ــ حجرات/۱۱

۳ــ لقمان/۱۸

۴ــ نور/۳۱

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false