×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
ایران به اضافه توان داخلی

تردیدی نیست که تا انسان خودش اراده و همت لازم نداشته باشد؛ دیگران نمی توانند کار خاصی برای او انجام دهند و خلاصه این فرد به جایی نمی رسد. در مورد کشورها (از جمله کشور ما) نیز همین وضع حاکم است. کشور ما باید برا رسیدن به اهداف خود بیش از پیش بر توان داخلی خود تکیه کند.

نگاه به طرفیت های خود و داشته های خود و به کار بستن آنها مطمئن ترین راه برای نیل به اهداف است. کشور ما نیز باید با نگاه به درون و استفاده از ظرفیت های خود، نقاط ضعف خود را(اقتصاد) حل کند. نکته ای که رهبر انقلاب در بیایه گام دوم بر آن تاکید ورزیدند: «جوانان عزیز در سراسر کشور بدانند که همه ی راه حل ها در داخل کشور است.»

نکته مهم: البته سخن رهبری در مورد بودن همه راه حل ها در داخل کشور به معنی نیاز نداشتن به خارج نیست؛ بلکه ممکن است به تکنولوژی و فناوری پیچیده خارجی نیز نیاز داشته باشیم؛ اما مهم این است که ما از خودمان ارداه و همت داشته باشیم. نه که پول بدهیم و خارجی ها صفر تا صدش را برای ما بسازند. به بیان دیگر ما دنباله رو دیگران نباشم؛ بلکه در فکر انتقال فن آوری وبومی سازی آن(مهندسی معکوس و غیره) نیز باشیم. ما در این چهل سال، برخی از تجهیزات مورد نیاز کشور را را با استفاده از مهندسی معکوس، بومی سازی کردیم ولی در بعضی دیگر از بخش ها به واردات چشم دوختیم.

بنابراین نکته اصلی در ساخت کشور، داشتن همت است. نکته ای که به فرموده امام صادق(علیه السلام)  قدر و منزلت انسان را مشخص می کند: «الْمَرْءُ بِهِمَّتِهِ لَا بِقُنْیَتِه لَا بِقُنْیَتِه؛ ارزش انسان به همت اوست نه به ثروت او.»[۱]

پیام این حدیث برای ا این است که ما اگر همت و انگیزه نداشته باشیم؛ حتی اگر کشور ما به دست شرکت های چند ملیتی گل و بلیل شود(که نمی شود)  و ثروت های کلانی نصیب  ما شود؛ باز هم آسیب پذیر هستیم.

پی نوشت

۱ـــ تصنیف غرر الحکم و درر الکلم‏، تمیمى آمدى ‏، ص۴۴۷٫

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false