×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
واقعیتی که به راستی معادلات کشورها را تغییر می دهد

بعد از باز شدن پای ایران در سوریه و عراق و بحث مدافعان حرم، هجمه های زیادی علیه قدرت نظامی ایران شکل گرفت. ولی واقعیت این است که این سربازان مکتب حضرت روح الله، از تاریخ کشور عزیزمان ایران و کشورهای دیگر درس گرفتند.

عبرت از تاریخ، در یکی از نامه های حضرت علی(علیه السلام) به فرزند بزرگ ایشان آمده است. حضرت بعد از اشاره به تامل خود در حال گذشتگان می فرماید: «فَعَرَفْتُ صَفْوَ ذَلِکَ مِنْ کَدَرِهِ وَ نَفْعَهُ مِنْ ضَرَرِهِ فَاسْتَخْلَصْتُ لَکَ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ [جَلِیلَهُ‏] نَخِیلَهُ وَ تَوَخَّیْتُ لَکَ جَمِیلَهُ وَ صَرَفْتُ عَنْکَ مَجْهُولَهُ؛ سپس از هر چیزى مهم و ارزش مند آن را، و از هر حادثه ‏اى، زیبا و شیرین آن را براى تو برگزیدم، و ناشناخته‏ هاى آنان را دور کردم.»[۱]
مثال اول: متاسفانه کشور ما در جنگ جهانی اول و دوم، گرفتار هجمه های بیگانگان شد. مخصوصا در جنگ جهانی دوم که به برکناری رضاخان انجامید و ارتش ایران برخلاف تبلیغات گزاف رضاخان، توان مقاومت در برابر آنها را نداشت.[۲]

مثال دوم: دولت چین قبل از جنگ جهانی دوم، اسم و رسمی در دنیا نداشت ولی بعد از اینکه به واسطه حق وتو داشتن، صاحب اقتدار  و به تبع آن، قدرت نظامی شد برای خودش اقتصاد محکمی را بنیان نهاد.[۳] [۴]در مقابل دولت ژاپن که اسم و رسمی داشت و  با قدرت نظامی خویش، روسیه تزاری استمارگر را به سختی شکست داد[۵] ولی چون در جنگ جهانی دوم مغلوب شد، با بهترین اقتصاد دنیا، اینک در مقابل آمریکا و دنیای غرب ناتوان و تسلیم است، این نکته برای کسانی که خود را به خواب نمی زنند، نکته قابل تاملی است. بنابراین قدرت نظامی، تعیین کننده است و خیلی از مسائل دیگر مثل اقتصاد و… را سمت و سو می دهد.

سخن آخر؛ می توان گفت که اقتصاد بی اقتدار دفاعی، ابتر و آسیب پذیر است ولی با بودن اقتدار دفاعی می توان اقتصاد را سر و سامان داد.

پی نوشت
۱٫ نهج البلاغه، نامه ۳۱ .

۲__ چرا ارتش رضاخانی در برابر متفقین مقاومت نکرد؟

۳_چین در جنگ جهانی دوم

۴ __چرا چین حق وتو دارد

۵__ شکست خفت بار ارتش روسیه تزاری از ژاپن + عکس

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false