×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
گام دوم، عدالت، مطالبه گری

یکی از اهداف بسیار کلان انقلاب اسلامی اجرای عدالت در جامعه است. این مهم در بیانیه گام دوم رهبری آمده است. معظم له با هشدار به این که حتی کمترین میزان فساد و بی عدالتی غیر قابل قبول است، نکته قابل تاملی را فراروی جوانان انقلابی قرار دادند: «وسوسه ی مال و مقام و ریاست، حتّی در عَلَوی ترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیر المؤمنین (علیه السّلام) کسانی را لغزاند.»

چه بسا کسانی به دلیل بینش کم و یا سیاه نمایی دشمنان، اجرای عدالت را در ایران به کل منکر شوند؛ در حالی که واقعیت این گونه نیست؛ و نیز سخن رهبری در مورد وسوسه مال و ریاست در حکومت امام علی(علیه السلام)، پاسخی به این گونه افراد است.

نکته: گر چه رعایت عدالت و مبارزه با فساد، بیشتر متوجه دولتمردان است، اما رعایت عدالت وظیفه تک تک افراد جامعه است. پیامبر اسلام می فرماید: «اَلعَدلُ حَسَنٌ وَلکِن فِى الامَراءِ اَحسَنُ ؛عدالت نیکو است اما از دولتمردان نیکوتر.»[۱]

هرر کسی باید در محیط کار و فعالیتش نسبت به اجرای عدالت و مبارزه با بی عدالتی اقدام کند. چه بسا مطالبه گری جامعه نسبت به یک موضوع ناعادلانه ای، سبب برطرف شدن آن شده است. مثلا در سالیان اخیر موضوع صیادی چینی ها از آب های ایران خیلی سر و صدا کرد تا اینکه بعضی از مستندسازان وارد گود شدند و قضیه را مستند سازی کردند؛ پخش این مستند و مطالبه گری جامعه باعث شد که نهادهای دیگر مثل سپاه و مجلس وارد کارزار شوند.[۲] خلاصه این که مردم نیز باید پیگیر باشند.

به همین خاطر مقام معظم رهبری، جوانان را میدان داران اجرای عدالت در سطح مدیریت جامعه می داند: «برای اجرای شایسته ی آن(عدالت)، چشم امید به شما جوان ها است؛ و اگر زمام اداره ی بخشهای گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد؛ ان شاءالله

پی نوشت

۱ــ نهج الفصاحه ص۵۷۸

۲ــ کلیک کنید

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false