×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
نقش بشر در ساخت کرونا و انتقال آن را نیز بگوییم…

یکی از وظایف رسانه های ارزشی ما، آگاهی دادن به جامعه در مقابل سیل شبهات شایعه کنندگان است. یکی از شبهات این است که چرا خدا جلو کرونا را نمی گیرد.

اولا، بحث های جدی در میان است که کرونا ساخت دست بشرِ بی رحم است. اگر این احتمال قوی درست باشد، شبهه وارد نیست. زیرا خدا به بشر عقل و فهم و اختیار داده؛ و بشر باید انتخاب کند که خیرخواه هم نوع خود باشد یا… «إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُورا؛ ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس‏.»[۱]

ثانیا؛ درست است که بی اذن خدا، برگ از درخت نمی افتد. «وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَهٍ إِلاَّ یَعْلَمُها؛ و هیچ برگى از درخت نمى ‏افتد مگر آنکه او آگاه است‏.»[۲] اما باید بدانیم که خداود مطابق عقل و منطق، اراده اش را جاری می فرماید. افتادن برگ از درخت یک موضوع طبیعی است و باید زمان آن (در پاییز) برسد. کرونا هم همین است. به عبات دیگر، کرونا یک سیر طبیعی و عقلی دارد و افراد مستعد بیماری را بیشتر دچار می کند؛ و کسی که بهداشت را رعایت کند و در خانه بماند و…؛ طبعا مصون می ماند.

هیچ انسان عاقل و منصف (چه برسد به مسلمان) از خدا انتظار ندارد جلو کرونا را بگیرد در حالی که افرادی بدون در  نظر گرفتن بهداشت، در سطح شهر تردد می کنند. از لحاظ عقلی نیز یک امر مسلم است که این گونه افراد، سلامت دیگران را به مخاطره می اندازند.

حاصل سخن آن که؛ دنیا تحت اراده خداوند است اما خدا بر اساس عقل و منطق و حکمت، اراده اش را حاکم می کند. بنابراین رابطه خدا با کرونا نیز همین گونه است. این نکته را باید رسانه های ما و ملت ما متوجه باشند تا در دام  وسوسه خناسان قرار نگیرند.

 

 

پی نوشت

۱ـــ انسان/۳

۲ـــ انعام/۵۹

true
برچسب ها : , , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false