×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
مهم تر از خانه تکانی منزل

خانه تکانی، یکی از امور زیبا و مرتبط با  عید نوروز است که جزئی از فرهنگ ما شده است. البته مهم تر از آن خانه تکانی دل است.

عید امسال به خاطر کرونا مردم در خانه های خود هستند و فرصت بیشتری برای نظافت خانه ی خود دارند. اتفاقا در باره نظافت کردن در عید نوروز، روایت داریم. امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «إذا کانَ یَومُ النَّیروزِ فَاغْتَسِل وَ البَسْ أنظَفَ ثِیابِکَ؛ هرگاه نوروز فرار رسید ، غسل کن و پاکیزه‏ ترین لباس‏ هایت را بپوش.»[۱] چه بسا همین روایات باعث شده که سنت خانه تکانی و لباس نو خریدن و این امور باب شود(البته اسراف در لباس خریدن و هزینه اضافی گذاشتن بر دوش خانواده، مورد تایید دین نیست).

به هر حال مسلم است که مهم تر از خانه تکانی منزل و جسم، خانه تکانی روح و دل است، و حدیث فوق نیز  خانه تکانی دل را به طریق اولی تشویق می کند(زیرا که نظافت ظاهر فرع است و اصل نظافت روح و دل است).

آشتی کردن افراد و کنار گذاشتن کدورت ها و کینه ها، مصداق مهی از خانه تکانی روح و دل است، که خوشبختانه در کشور ما به آن توحه ویژه ای می شود. در کنار این مسئله، در سال های قبل مردم عید خود را در اماکن متبرکه آغاز می کردند که به خاطر ویروس کرونا این موضوع انجام نمی شود(البته انسان می تواند در خانه خود با توسل و دعا، حالت معنوی سال های قبل خود را داشته باشد).

انشاءالله که عید همه ما سرشار از نشاط روحی و جسمی باشد و کرونا را هم به فضل خدا شکست دهیم.

 

 

پی نوشت
۱ــ وسائل الشیعه ، ج ۵ ، ص۲۸۸

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false