×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
کرونا نباید مانع صله رحم شود

یکی از کارهای خیلی ارزشمندی که همواره در بین جامعه ما وجود دارد و در ایام نوروز به اوج خود می رسد؛ دید و بازدید و صله رحم است. البته دید و بازدید و صله رحم، امسال تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و شاید کمتر انجام گیرد؛ اما می شود به طرق دیگری(تلفن زدن)، صله رحم را انجام داد.

درست است که این روزهای عید برای پیشگیری از کرونا، افراد به هم دست نمی دهند و با هم روبوسی نمی کنند؛ اما دلیل بر این نیست که دیگر از حال هم غافل شویم. باید در عین حال که از مصافحه با هم خودارری می کنیم؛ این حدیث امام صادق(علیه السلام) را از یاد نبریم. «صِلُوا أرحامَکُم و بِرّوا بِإخوانِکُم وَ لَو بِحُسنِ السَّلامِ وَ رَدِّ الجَوابِ؛ صله رحم نمایید و به برادران (دینى) خود نیکى کنید، هر چند با سلام کردن خوب و یا جواب سلام خوب باشد.»[۱] سلام کردن خوب و جواب سلام دادن خوب و با نشاط، همان طور که حضوری می تواند انجام بگیرد؛ می تواند غیر حضوری نیز انجام بگیرد(تلفن زدن و پیامک زدن و امثال آن نسبت به ارحام در ایام نوروز).

 

الحمدلله ملت فهیم و با فرهنگ ما در ایام نوروز، صله رحم را به هر نحوی شده بجا می آورند؛ اما در این میان ذکر دو نکته لازم است.

 

نکته اول: غفلت نکردن از آشتی ها در نوروز؛ همان گونه که در این ایام، بازار آشتی ها (مخصوصا در بین فامیل) به صورت حضوری داغ است؛ شایسته است که بازار آشتی به صورت غیر حضوری هم داغ باشد.

 

نکته دوم؛ ممکن است در برخی از خانواده ها، پدر یا مادر و یا بزرگترها، گرفتار ویروس کرونا شده باشند؛ این موضوع دلیل نمی شود که به طور کلی رابطه با آن بزرگتر را قطع کرد(البته رعایت نکات بهداشتی نیز لازم است). این نکته متاسفانه وجود دارد و نویسنده ی این سطور این چنین مستند نامیمونی را از رادیو شنیده است.

 

 

حاصل سخن آن که؛ عید امسال به خاطر وجود کرونا ویروس، صله رحم ها و دید و بازدیدها کمتر است؛ اما با تلفن زدن و پیامک فرستادن و مواردی از این قبیل می توان این واجب الهی را انجام داد.

 

 

پی نوشت

 

۱ــ  کافى(ط-الاسلامیه) ج ۲، ص ۱۵۷

 

 

true
برچسب ها : , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false