×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
صله رحم و کمک به خویشان در شرایط کرونا

در ایام عید نوروز امسال که دید و بازدیدها کم شده است؛ صله رحم و کمک به خویشاوندان باید متناسب با این ایام انجام گیرد.

با وجود تلفن همراه و سایر ارتباطات از راه دور، سلام و احوالپرسی از خویشاوندان و آشنایان آسان شده است. اما این نحوه از صله رحم را همه می توانند به جا بیاورند. ولی صله رحم به صورت کمک مالی به خویشان، طرفدار کمی دارد. در حالی که یکی از مهم ترین کارکردهای صله رحم (مخصوصا در این ایام) کمک مالی به خویشان است.

حضر ت امام على (علیه السلام) در باره کمک مالی به خویشاوندان و همسایگان می فرماید: «زَکوهُ الیَسارِ بِرُّ الجیرانِ وَ صِلَهُ الاَرحامِ؛ زکاتِ رفاه، نیکى با همسایگان و صله رحم است.»[۱]

پیام این آیه مخصوصا برای این روزهای کرونایی، کمک به خویشان و همسایگان است. مخصوصا برای کسانی که از لحاظ مالی در وضعیت بهتری قرار دارند.

برخی از افراد، در فامیل و خویشاوند خود، کسانی را دارند که در این روزهای کرونایی، حال و روز مالی خوبی ندارند و شاید کار خود را تعطیل کرده باشند. اگر انسان به این ها زنگ می زند و با خبر از حال و وضعشان می شود، مسلمانی ایجاب می کند اگر از دستش بر می آید مبلغی را به شماره حساب آن ها واریز کند.

 

خدا نکند در این روزهایی عید و شادی، خویشاوندِ کسی گرفتار کرونا و یا بیماری های دیگر باشد و مشکل مالی نیز داشته باشد. به هر حال، انسان باید در این شرایط، اگر از دستش بر می آید به جز ابراز همدردی با خویشاوند گرفتار، در تامین دارو و درمان آن ها مشارکت کند تا به حدیث فوق کرونا

از مولا امیر المومنین (علیه السلام) عمل کرده باشد.

با آرزوی سلامتی هر چه زودتر برای مبتلایان به کرونا.

انشاءالله.

پی نوشت

۱ــ شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج۴، ص۱۰۶، ح۵۴۵۳

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false