×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بستن حرم ها و عقلانیت اسلام

برخلاف نظر معاندان اسلام، دین اسلام دین عقلانیت است. در قضیه کرونا نیز این عقلانیت به کار گرفته شد و حرم های شریف و نمازهای جمعه و جماعات برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا تعطیل یا نیمه تعطیل شد.

دین اسلام دینی است که با فطرت انسان ها منطبق است. «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی‏ فَطَرَ النَّاس‏؛ پس به یکتاپرستى روى سوى دین بیاور با فطرت الهى که [خداوند] مردم را بر آن [فطرت‏] آفریده است‏.»[۱]

فطرت انسان ها نیز منطبق با عقل است. بنابراین محدودیت تردد به حرم های اهل بیت(علیهم السلام) یک محدودیت عاقلانه است، که در راستای قطع زنجیره کرونا انجام می گیرد.

 

البته برای مردم مسلمان ما سخت بود که در ماه خوب خدا ماه رجب از رفتن به حرم ها منع شوند؛ اما چاره ای به جز این نبود که دسترسی به حرم ها را محدود کنند. به فرمایش حضرت علی(علیه السلام): «لَیسَ العاقِلُ مَن یَعرِفُ الخَیرَ مِنَ الشَّرِّ وَلکِنَّ العاقِلُ مَن یَعرِفُ خَیرَ الشَّرَّینِ؛ عاقل آن نیست که خیر را از شر تشخیص دهد، بلکه عاقل کسى است که میان دو شر، آن را که ضررش کمتر است بشناسد.»[۲]

متاسفانه برخی افراد به این قضیه توجه نکردند و به اسم دفاع از حرم ها، دست به اعتراضاتی زدند که قابل دفاع نبود، و نیست.

این افراد(حتی اگر از روی خلوص نیت باشد) توجه ندارند که؛ اگر در این حرم ها، خدای ناکرده یک نفر بیمار شود(حتی اگر کرونا نباشد) معاندان اسلام و شبهه سازان داخلی چه بلوایی به پا می کنند و آن را به اسم کرونا نوشته و مسبب آن را نعوذبالله دین و حرم می دانند. بنابراین فقط نباید یک طرفه به قضیه نگریست و جوانب را در نظر نگرفت. باید به فرمایش مولی الموحدین مولا علی (علیه السلام) در این شریط، بد را از بدتر تشخیص داد، که متولیان امر همین کار را انجام دادند..

 

پی نوشت

 

۱ـــ روم/۳۰

 

۲ــ بحار الانوار(ط-بیروت)ج۷۵،ص۶

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false