×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
محکم برداشتن گام دوم انقلاب، با نگاهی به تجربیات گذشته

یکی از نکات موفقیت آمیز هر ملتی، استفاده از تجربیات گذشته است. موفقیت انقلاب اسلامی نیز خیلی به این نکته وابسته است. امری که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به آن اشتاره نمودند: «برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته(تحریف دشمنان و…) قرار خواهد گرفت.»

در روایات اسلامی، سخن از تجربه و تصمیم درست فراوان است. حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «اَلْعَقْلُ حِفْظُ التَّجارِبِ وَ خَیْرُ ما جَرَّبْتَ ما وَعَظَکَ؛عقل، اندوختن تجربه‏ ها (و عمل به آن) است و بهترین تجربه، آن است که پندت داده.»[۱]

چنان که می دانیم تاریخ معاصر ایران دارای فراز و فرودهای زیادی بوده است. به عنوان نمونه نهضت مشروطه با ان که حرکتی روبه جلو بود؛ اما متاسفانه با صحنه گردانی روشنفکران و فراماسونرها و عدم بصیرت برخی چهره ها، نتایج ناامید کننده ای را به بار آورد.

ملت ایران باید از مشروطه و سایر نهضت ها درس گرفته و راه درست را بپیماید. نکته ای که رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم از ملت ایراان و بخصوص جوانان مومن و انقلابی انتظار دارد.

رهبر معظم انقلاب از نسل جوان که در اینده ای نه چندان دور، مدیریت جامعه را دست می گیرند؛  انتظار دارد که: در صحنه اختلافات را مدیریت کنند تا سبب تضعیف قوا و سوءاستفاه دشمان نشود. «وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ؛ و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود.[۲]

انتظار دارد که مدیران جوانان اکنون، انقلابی باشند و انقلابی بمانند.

پی نوشت
۱ــ نهج البلاغه(صبحی صالح)، ص۴۰۲

۲ــ انفال/۴۶

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد