×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
به اسم نقد ؛ به کام شیطان

به اسم نقد ؛ به کام شیطان

در عصر ما برخی از افراد به اسم نقد دین و یا شوخی(ظنز)، اقدام به تولید فیلم و مقاله و مانند آن می کنند؛ در حالی که واقعیت چیز دیگریست و آنها نسبت به دین زاویه دارند. این نوع رفتار از سوی منافقان صدراسلام نیز مشاهده می شد، که قرآن به آن اشاره میکند.

قرآن کریم، شوخی مشرکان را ــ که به زعم خودشان شوخی و ظاهری بود ــ شوخی نمی داند؛ بلکه تمسخر آیات خدا می داند که(از باطن بد آنها سرچشمه می گیرد): «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَیَقُولُنَ‏ إِنَّما کُنَّا نَخُوضُ وَ نَلْعَبُ قُلْ أَ بِاللَّهِ وَ آیاتِهِ وَ رَسُولِهِ کُنْتُمْ تَسْتَهْزِؤُنَ؛ و اگر از آنها بپرسى (: «چرا این اعمال خلاف را انجام دادید؟!»)، مى‏ گویند: «ما بازى و شوخى مى ‏کردیم!» بگو: «آیا خدا و آیات او و پیامبرش را مسخره مى‏ کردید؟!»[۱] در این آیه نکاتی وجود دارد.

اول: امروزه نیز انسان های به زعم خود روشنفکری هستند که همچون منافقان، احکام الهی(قصاص و…) را به چالش می کشند و اسم آنرا نیز نقد کردن، و فیلم طنز و نظایر آن می گذراند؛ در حالی که قصد آنها تخریب دین است. حرکات و سکنات آنها قرینه بر این کار است.

دوم: بیشتر اینها سخنان ضد و نقیضی بسیاری دارند. به عبارت دیگر گزینشی عمل می کنند. «أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ‏ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْض‏؛ چرا به برخى از احکام ایمان آورده و به بعضى کافر مى‏ شوید؟»[۲] مثلا اینان کمک به فقیران را ـــ که مورد تاکید دین است ـــ قبول دارند و حتی شاید از آیات و روایات(منافقانه) بر آن استدلال کنند؛ اما زیارت رفتن و مراسم حج را به بهانه کمک به فقیران، به چالش می کشند. یا مثلا در سیل اخیر، برخی چهره های روشنفکرنما و اهل سینما، ادعا کردند که چرا طلاب و روحانیون به کمک مردم نمی روند؛ اما بعد از شتاب روحانیون برای کمک به مردم، آن را ریایی توصیف کردند.

سوم: گاهی به طریق علمی در باره چند و چون یک مطلب بحث علمی می شود. «وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَن‏؛ با آنان به نیکوترین شیوه به بحث [مباحثه و مجادله‏] بپرداز.»[۳] مثلا در باره آسیب های قصاص بر جامعه  و خانواده بحث شده و راهکارهایی برای حل آن آسیب ها(نه حذف قصاص) ارائه می شود. اما روشنفکر نماها به دنبال این نیستند. آنها به دنبال تخریب دین(تخریب حکم الهی قصاص)هستند.

پی نوشت

۱ــ توبه/۶۵

۲ــ بقره/۸۵

۳ــ نحل/۱۲۵

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false