×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شعاری فریبنده؛ هر که در این دنیا خوش است، در قیامت هم خوش است

شعاری فریبنده؛ هر که در این دنیا خوش است، در قیامت هم خوش است
برخی از افراد لاقید و یا سهل انگار نسبت به دین، برای توجیه کارهای خود ادعا می کنند که هر که در این دنیا خوش باشد، در قیامت نیز خوش است. در حالی که این شعاری جذاب و فریبنده، حتی با دید عقلی نیز جور در نمی آید. شواهد قرآنی که بماند.

شاهد قرآنی: در سوره کهف داستان دو نفر را می خوانیم که یکی از آنها باغ سرسبز و خرمی داشت و مغرورانه به رفیق صالحش گفت: «وَ مَا أَظُنُّ السَّاعَهَ قَائمَهً وَ لَئنِ رُّدِدتُّ إِلىَ‏ رَبىّ‏ لَأَجِدَنَّ خَیرْا مِّنْهَا مُنقَلَبًا؛ و باور نمى ‏کنم قیامت برپا گردد! و اگر به سوى پروردگارم بازگردانده شوم (و قیامتى در کار باشد)، جایگاهى بهتر از این جا خواهم یافت!».[۱] اما این انسان ثروتمند مغرور، با عذابی از  طرف خدا روبرو شد و باغش آتش گرفت. در آنجا ثابت شد که: «ولایت (و قدرت) از آن خداوند بر حق است! اوست که برترین ثواب، و بهترین عاقبت را (براى مطیعان) دارد.»[۲] پیام این دو آیه این است که؛ کی گفته هر که در این دنیا خوش است، در آن دنیا هم خوش است؟ زیرا کسی که اعتقادی به قیامت ندارد و اعمال خود را نسبت به آن نمی سنجد(حلال و حرام) و به این و آن نیشخند می زند و به جز گناه و تباه کاری، کار دیگری ندارد، باید نتیجه اش را هم ببیند، که آن عذاب الهی است؛ نه بهشت و خوشی.

از نظر عقل: دانش آموزی را در نظر بگیریم که در ایام امتحانات برخلاف دیگران، به درس و بحث کاری ندارد و به برنامه های تفریحی خود مشغول است، آیا انتظار دارد که پس از اعلام نتایج امتحانات نیز این حال خوش را داشته باشد؟ هیچ انسان عاقلی، این را تایید نمی کند.

نکته مهم: البته امکان دارد انسان مسلمان و خداپرستی، هم در این دنیا شاد و خرم باشد و هم در آن دنیا. خلاصه هم عزت دنیا و هم آخرت را داشته باشد. اما باید بدانیم که؛ خوش بودن و عزت داشتن در آن دنیا بدون نجام دادن تکالیف دینی در این دنیا، میسر نیست.

۱ـــــ کهف/۳۶

۲ــ همان/۴۴

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false