×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تنش زدایی از نظر قرآن

تنش زدایی از نظر قرآن
همواره پس از انقلاب اسلامی، موضوع تنش زدایی با دشمنان(چه از طرف دشمنان و چه از طرف غرب زده ها، و چه خودی ها) مطرح بوده است. این روزها نیز که تقابل ایران با آمریکا و انگلیس شدت گرفته است، واژه تنش زدایی را زیاد می شنویم. اما نظر قرآن در این باره چیست؟

قرآن کریم در آیه ای از سوره ممتحنه، اهل ایمان را به تنش زدایی و عدالت با کشورهای دیگر(حتی غیر مسلمان) دعوت می کند: «لا یَنْهاکُمُ‏ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطینَ؛ خدا شما را از نیکى کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانى که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهى نمى‏ کند؛ چرا که خداوند عدالت‏ پیشگان را دوست دارد.»[۱] این دستور قرآن یک دستور کاملا عقلی است؛ زیرا که ایجاد تنش با دیگران مادامی که در صلح هستند، غیر منطقی است. اما دشمنان اسلام با وجود آنکه تنش آفرینی می کنند، به زعم خود خیال دارند که در مقابل تهدیدات آنها کوتاه بیاییم تا مثلا تنش نیافرینیم (زهی خیال باطل).

اما قرآن شریف در حکم عقلی دیگر، اقدام متقابل را در مقابل تنش مشروع قلمداد می کند: «إِنَّما یَنْهاکُمُ‏ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ قاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ؛ تنها شما را از دوستى و رابطه با کسانى نهى مى‏ کند که در امر دین با شما پیکار کردند.»[۲] مطابق این آیه، جامعه اسلامی باید در مقابل کشورهای متخاصم، حالت دوستانه نداشته باشد و همواره آماده باشد تا  از جانب آنها غافلگیر نشود: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ؛ هر نیرویى در قدرت دارید، براى مقابله با آنها [دشمنان‏]، آماده سازید.»[۳]
مطابق این آیه اگر کشور ما قدرت نظامی و بازدارندگی کافی داشته باشد، آنگاه دشمنان به این راحتی به فکر تهدید و تنش نمی افتند، و این بهترین روش برای تنش زدایی است؛ نه این که آنها تهدید کنند و تاریخ حمله را مشخص نمایند و ما در مقابل به آنها التماس کنیم و یا شروط آنها را برای مذاکره بپذیریم.
نکته مهم: متاسفانه ما در قضیه برجام، بعد از خروج آمریکا از آن باز هم ماندیم و از آن (شاید به اسم تنش زدایی)خارج نشدیم؛ اما نتیجه اش به جز التماس و تحریم بیشتر(و تنش بیشتر) چیزی بود. حالا که کاهش تعهدات را شروع کردیم و پهپاد آمریکا را زدیم، آمریکا حساب دستش آمد و تنش را کمتر کرد(منفعل شد).

پی نوشت
۱ــ ممتحنه/۸

۲ــ همان/۹

۳ــ انفال/۶۰

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false