×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
توصیه قرآن به هماهنگی معنوی بین دو  جنس در جامعه اسلامی

توصیه قرآن به هماهنگی معنوی بین دو جنس در جامعه اسلامی
می دانیم که نوع بشر از دو جنس مرد و زن آفریده شده است. هر چه هماهنگی معنوی بین این دو جنس بیشتر باشد، جامعه اسلامی، خانواده و اجتماع بهتری را انشاءالله شاهد خواهد بود. هماهنگی معنوی باید در سطح خانواده و جامعه صورت پذیرد.

هماهنگی در میان خانواده؛ همان گونه که در خانواده باید از لحاظ مادیات و خرج و خوراک، هماهنگی وجود داشته باشد، باید در جهت معنویت نیز هماهنگی وجود داشته باشد. «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها؛ خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش‏.»[۱] البته نماز خواندن از باب نمونه است باید در همه تکالیف معنوی در بین خانواده هماهنگی وجود داشته باشد تا ثمره اش نجات از آتش جهنم باشد. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ‏ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَهُ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏ اید خود و خانواده خویش را از آتشى که هیزم آن انسان ها و سنگ هاست نگه دارید.»[۲] این را نیز باید گفت که علت برخی از مشکلات خانواده ها در مشاوره ها(عدم رعایت حجاب، عدم صداقت و سایر صفات بد) از نبود هماهنگی معنوی در خانواده حکایت می  کند.

هماهنگی در میان اجتماع؛ اگر همه مردان و زنان با ایمان در خانواده، به عنوان کوچکترین واحد اجتماع، هماهنگ باشند، آنگاه معمولا بازخورد آن در اجتماع، ظاهر خواهد شد. «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ‏ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ؛ مردان و زنان باایمان، ولى (و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهى از منکر مى ‏کنند؛ نماز را برپا مى‏ دارند؛ و زکات را مى‏ پردازند.»[۳] یکی از مصادیق هماهنگی معنوی در اجتماع، وجود بانوان آمر به معروف و ناهی از منکر، پا به پای مردان است.

پی نوشت
۱ــ طه/۱۳۲
۲ــ تحریم/۶

۳ــ توبه/۷۱

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false