×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تفاوت اسلام و کلیسای قرون وسطی در برخورد با علم و عقل(با توجه به بیماری کرونا)

🔻در ایام اخیر در مواجهه با کرونا، عده ای به عهد جاهلیت بازگشته و می گویند آیا اسلام می تواند برای درمان کرونا معجزه بیاورد تا حقانیتش اثبات شود؟ اگر معجزه نیاورد پس خرافات است! عده ای از بچه مسلمان ها هم این وسط جلز و ولز می کنند که: «بله راست می گویند این چه دینی است که برای درمان یک بیماری نسخه ندارد»؟ و عده ای در این میان دین اسلام را با مسیحیت مقایسه می کنند که چون حرفی برای گفتن نداشت؛ از صحنه سیاست کنار زده شد.

🔻باید به این بزرگواران گفت خود شما خرافاتید که برای درمان یک بیماری منتظر معجزه اید و راه علم و عقل را بسته اید! بله اسلام ما نسخه دارد برای همه بیماری ها و آن هم این است: «مجاهدت علمی، عقلی و عملی برای تولید دارو با توکل بخدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام».

 

🔹یکی از دلایل اصلی سقوط حاکمیت کلیسای مسیحیت در قرون وسطی، مخالفت نظام سیاسی کلیسایی با عقل، علم، حس، تجربه و خرد بشری بود. کلیسا می گفت پاسخ تمام سوالات و ابهامات و مشکلات بشر در کتاب مقدس وجود دارد و نیازی به عقل و علم بشری نیست.

هر دانشمندی که از ابزار عقل و علم جهت اختراع یا اکتشافات علمی استفاده می کرد، به کفر و بی دینی متهم و اعدام می شد.

 

🔸در ۲۰۰ سال گذشته افرادی که از سراسر عالم برای تحصیل دانش به اروپا می رفتند وقتی علت پیشرفت های غرب را جویا می شدند با این پاسخ اروپاییان مواجه می شدند: «ما حاکمیت دینی کلیسا و خرافات را کنار زدیم و به علم و عقل و خرد بشری روی آوردیم».

 

🔹این تحصیلکردگان وقتی به ایران یا به سایر نقاط جهان اسلام باز می گشتند، با تغییر نگرش در کارکرد دین و عقل به این باور می رسیدند که: «علت عقب ماندگی ایران (جهان اسلام) دین و عقاید اسلامی و دینی است و اینها باید کنار برود تا کشور پیشرفت کند».

 

🔸در این بین یک سوء برداشت مغرضانه با هدف مصادره به مطلوب صورت گرفته و آن این است که اگر کلیسای مسیحیت اساساً با علم و عقل مخالف بود و می گفت تمام پاسخ های مشکلات بشر در کتاب مقدس وجود دارد و نیازی به علوم پایه، عقلی و … نیست! اسلام نظر کاملا متفاوتی داشته و اساساً معجزه ی اسلام یک “کتاب” است. اسلام کاملاً بر عقلانیت و پیشرفت علمی بشر تأکید می کند و مخالفتی با علم و عقل ندارد. در یکی از سوره های قرآن، خداوند متعال به “قلم” سوگند می خورد. پیامبر اسلام وقتی وارد مسجد می شد و با دو حلقه عبادت کنندگان و حلقه علم آموزان مواجه می شد به سمت حلقه علمی می رفت؛ او می فرمود: «دنبال علم باشید ولو در چین باشد»؛ در قرآن بیش از ۵۰ بار به انسان ها دستور تعقل و تفکر داده شده؛ ائمه هدی علیهم السلام بر پیشرفت علمی و استفاده از عقل برای حل مشکلات تأکید می کردند؛ در طول تاریخ علمای اسلام پدران نجوم، هندسه، شیمی، طب پزشکی، ریاضی و غیره بوده اند!

 

🔹کلیسای مسیحیت گالیله و امثال او را اعدام می کرد اما در اسلام در کنار علمِ دین، ریاضی، هندسه، نجوم، طب و … نیز تدریس می شده است.

 

🔸علت اصلی عقب ماندگی غرب، کلیسای متحجر بود اما علت اصلی عقب ماندگی جهان اسلام بالاخص ایران، حکام فاسد و بی دین و عدم اجرای دستورات دین در جامعه بود. جالب است از زمانیکه نظام سیاسی در ایران بر مبنای دین در سال ۵۷ بنا گذاشته شد ایران به پیشرفت های علمی خیره کننده ای رسیده است. هم امام راحل و هم رهبری همیشه بر پیشرفت علمی تأکید کرده اند و رتبه پیشرفت علمی ایران جزو رتبه های اول جهان قرار گرفته است و هنوز هم رهبر انقلاب معتقد است راه حل مشکلات کشور علم و عقل و تدبیر و روحیه جهادی و تلاش و کوشش است.

 

🔹کلیسا برای درمان دردها نسخه ای بجز دعا و فرازهای کتاب مقدس نداشت اما اسلام برای درمان دردها و بیماری ها، صرفاً دعا کردن و نیایش را سفارش نمی کند بلکه به مسلمانان دستور داده که با مجاهدت علمی و عقلی راه حل درمان بیماری ها را بدست آورند و البته در این راه به خداوند متعال توکل کرده و از وی مدد جویند و از معصومین علیهم السلام یاری بخواهند نه اینکه تلاشی نکرده و منتظر معجزه باشند!

true
برچسب ها : , , , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false