×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
دنیای سرمایه داری آمریکا ؛ نماد بارز مستکبران

آنکه به دینار و درم خیر نیندوخت
عاقبت سر اندر سر دینار و درم کرد

یکی از خصلت های بارز مستکبران، مغرور شدن به پول و مادیات است. دنیای امروز ما نیز که آمریکا به ظاهر سردمدار آن است، دنیای سرمایه داری است.
بعضی از شخصیت های مذموم در قرآن، غرق در دنیای سرمایه داری خود بودند و عاقبت نیز سرمایه و پول، باعث غرق آنها شد. قارون از جمله آن شخصیت های منفی است. «فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوۡمِهِۦ فِی زِینَتِهِۦۖ قَالَ ٱلَّذِینَ یُرِیدُونَ ٱلۡحَیَوٰهَ ٱلدُّنۡیَا یَٰلَیۡتَ لَنَا مِثۡلَ مَآ أُوتِیَ قَٰرُونُ إِنَّهُۥ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٖ؛ ‌پس [روزى قارون] با زینت[ها و تشریفات خاصِ] خود، در برابر قومش آشکار شد؛ [در آن حال] کسانى که زندگى این دنیا را مى‌خواستند، گفتند: اى کاش همانند آنچه که به قارون داده شده است براى ما [نیز] بود؛ زیرا او بى‌تردید داراى بهره‌اى بزرگ [از دنیا] است.»[۱] چنانکه در این آیه به صراحت آمده، دنیای سرمایه داری باعث حسرت افراد دیگر و رقابت برای بهره مندی از مادیات بیشتر می شود. البته حسرت افراد، برای قارون سرمایه دار ، چندان دوام نیاورد و ، با دیدن فرو رفتن او در کاخ خود، پی به اشتباه خود بردند و خدا را شکر کردند که مثل او نبوده اند.[۲]
البته صرف داشتن سرمایه بد نیست. مشکل اصلی افرادی چون قارون، غرق شدن در مادیات و بی اعتنایی به ارزش های الهی بود که باعث شد زمین او را ببلعد.

دنیای سرمایه داری آمریکا نیز که باعث حیرت و حسرت بسیاری شده، به فضل خدا دوامی نخواهد آورد. البته شرط و شروط هایی هم دارد که یکی از آنها معرفی اقتصاد اسلامی در مقابل اقتصاد سرمایه داری توسط کشورهای مسلمان از جمله ایران است.
به امید تقویت روز به روز اقتصاد اسلامی در مقابل اقتصاد و دنیای سرمایه داری آمریکا
انشاالله.

پی نوشت ها
۱- قصص، آیه۷۹٫

۲- همان، آیه۸۱

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false