×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
زنان به خاطر حیای بیشتر؛ مسولیت بیشتری دارند

زنان به خاطر حیای بیشتر؛ مسولیت بیشتری دارند

اگر چه مشکلات غیر اخلاقی در جامعه، بر اثر عملکرد گناه آلود هر دو جنس(مردان و زنان) است؛ اما در این میان شاید بتوان تقصیر بیشتری را متوجه زنان دانست. زیرا د و عامل باعث می شود که زنان گرایشی به کارهای خلاف نداشته باشند؛ حیای بیشتر، و  آسیب پذیری بیشتر .
پیامبر مکرم اسلام ضمن تمجید از حیاء، رعایت آن را از جانب زنان نیکوتر می داند. «اَلحَیاءُ حَسَنٌ وَلکِن فِى النِّساءِ اَحسَنُ؛ حیا نیکو است اما از جانب زنان نیکوتر.»[۱] البته رعایت حیا در زنان به این معنی نیست که آنها باید حیا را کسب کنند؛ بلکه حیا در ذات زن وجود دارد و آن هم چند برابر بیشتر از مردان. امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «الحیاء عشره أجزاء تسعه فی النساء و واحده فی الرجال؛ حیا ده جزء است،که سهم زنان ۹ جزء و سهم مردان یک جزء است.»[۲]

حال باید دید چرا برخی از زنان، رعایت حیا و عفت را نمی کنند؟

شکی نیست که ارتباط با نامحرم، تباه کننده حیا است.
 
کمتر زنی دوست دارد که با وجود حیای بیشتر ؛ با نامحرم حشر و نشر داشته باشد.؛ زیرا که آسیب های این کار برای او جبران ناپذیر است. بنابراین از نامحرم دوری می گزیند(این حیای طبیعی زنان است) ولی اگر مقید به دین باشد، هم به خاطر حیای بیشتر زنان و هم به خاطر حرام بودن آن، از نامحرم دوری می گزیند. ولی اگر خدای ناکرده…
متاسفانه ارتباط با نامحرم به طرق مختلف رواج پیدا کرده است و عفت بانوان را ، علیرغم حیای بیشتر  به چالش می کشد.
یکی از موارد اتباط با نامحرم که ظاهری موجه نیز دارد، ارتباط به قصد ازدواج است، که شیطان بیشترین استفاده را از همین رهگذر به دست می آورد و بسیاری از خیانت ها و بی حیایی ها را رقم می زند.

یکی از موارد دیگر ارتباط با نامحرم، ارتباط به خاطر شغل و تحصیل و مانند آن است،.البته اسلام با اشتغال زنان مشکلی ندارد؛ اما آن را نیز توصیه نمی کند؛. اسلام برای ان که زنان دغدغه مالی و اشتغال نداشته باشند، نفقه آنان را بر عهده شوهران آنها گذاشته است. حتی اگر میلیاردر باشند.

نکته قابل تامل: زنانی که به خاطر شغل و مانند آن به انحراف کشیده شده اند، چه بسا در روز اول، با احتیاط بالایی با نامحرم برخورد می کردند؛ اما در طرح گام به گام شیطان گرفتار شدند و آبروی خود را به باد دادند.

البته رعایت نکردن عفت از جانب مردان(چشم چرانی و…)، و نداشتن غیرت بر خانواده( با توجیهات مختلف) گناهی کمی نیست و  تقصیر مردان کمتر نیست(اگر نگوییم بیشتر است).

خدا در این آخردوره الزمان به همه ما رحم کند.

پی نوشت
۱ــ نهج الفصاحه ص۵۷۸ ، ح ۲۰۰۶

۲ــ کتاب من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۴۶۸ (ح ۶۴۳۰)

true
برچسب ها : , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false