×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
باید تقویت کنیم ارزشی که دیگران نیز در باره ی ما می گویند

شاید گاهی مشکلات اقتصادی کشور و مشکلات دیگر، ما را تمرکز بر روی ماهیت اصلی انقلاب دور کند. ماهیتی که برخی از اندیشمندان منصف غربی، آن را مورد توجه قرار داده اند. با این حساب باید در زمینه ماهیت انقلاب(ماهیت معنوی) نیز قوی کار کنیم.

 

حرکت ملت ایران به سمت انقلاب و تلاش برای برکناری شاه، برخی از اندیشمندان غربی را به فکر انداخت که مشکل از کجاست؟ در این میان یک اندیشمند فرانسوی به اسم میشل فوکو در سال ۵۷(قبل از انقلاب) به ایران آمد و در باره چرایی انقلاب تحقیق کرد.

میشل فوکو به نتیجه ای رسید که از یک فرانسوی، کمتر انتظار می رود؛ او اعتقاد داشت که جز باورهای دینی هیچ عامل دیگری قدرت بسیج این چنین توده‌ ها را ندارد. فوکو همچنین به این باور رسید که – مشکلات اقتصادی حکومت پهلوی آنقدر بزرگ نبود که مردم به خاطر آن قیام کنند.[۱]

گویا میشل فوکوی غیر مسلمان مضمون این حدیث حضرت زهرا(سلام الله علیها) را درک کرده باشد. «طاعتنا نظاما للمله؛ اطاعت ما باعث انتظام یافتن جامعه(جامعه دینی) خواهد شد. [۲] حقیقت نیز این است که ملت ایران حول محور حضرت امام(رحمت الله علیه) که رهبری معنوی انقلاب را بر عهده داشت؛ حرکت می کردند. جالب این است که میشل فوکو نقش امام خمینی را در رهبری نهضت برجسته می داند.[۳]

 

باید متوجه باشیم که وقتی  یک اندیشمند غربی، این گونه ظرفیتی را برای انقلاب ما متصور می شود؛ سیاستمداران غربی بیکار ننشسته و برای تخریب این ظرفیت معنوی می کوشند. بنابراین هر چه اندیشه های دینی مردم تعمیق یابد(قوی شود)، انقلاب ما نیز پر صلابت تر خواهد شد.

به عنوان مثال؛ در نهم دی ۸۸ شور معنوی ملت بود که به صحنه آمد و کشور را از فتنه نجات داد. در روز قدس، مردم روزه دار علاوه بر همبستگی با فلسطینیان، در واقع حمایت خود را از انقلاب و شعارهای آن نیز اعلام می دارند. به همین خاطر است که دشمنان و پیاده نظام آن ها مرتب القاء می کنند که مردم بی دین شده اند و کاری به انقلاب و شعارهای آن ندارند.

 

حاصل سخن این که؛ اگر اندیشه های دینی مردم تحکیم یابد؛ انقلاب ما به حول و قوه الهی مستحکم تر خواهد شد. زیرا که هویت انقلاب اسلامی ما بر اساس دین و معنویت است.

پی نوشت

 

۱ــ کلیک کنید

 

۲ـ الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی) / ج‏۱ /۹۹

 

 

۳ــ رجوع به پی نوشت۱

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false