×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تولید سریال حماسه فاتحان میمک در ایلام کلید خورد

تولید سریال حماسه فاتحان میمک در ایلام با حضور مسئولان کلید خورد.

به گزارش ایلام بیدار، قرار است سریال فاتحان میمک در ۱۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای با هدف معرفی نقش عشایر استان ایلام تا ۹ ماه آینده در محل رشادت رزمندگان اسلام و در منطقه عملیاتی میمک تولید شود.

یکی از اولین عملیات‌هایی که در تاریخ دفاع مقدس اتفاق افتاده عملیات ضربت ذوالفقار است که کار مشترک گروه‌های مردمی و ارتش جمهوری اسلامی بوده است.

ساخت سریال و فیلم‌های سینمایی دوران دفاع مقدس بهتر می‌تواند تصویر حماسه‌های آن دوران را در اذهان حک کند.

لازم به ذکر است که ارتفاعات میمک به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر و عمق ۶ کیلومتر آخرین ارتفاعات مشرف دشت عراق در نوار مرزی ایران و عراق در منطقه ایلام می­‌باشد. این ارتفاع، دیده­بانی بسیار خوبی را بر منطقه وسیعی از خاک عراق فراهم نموده و جاده اصلی مندلی، به بدره را کنترل می‌کند. دشمن با دراختیار گرفتن این ارتفاعات، ضمن کنترل چند محور ارتباطی در داخل خاک‌های عراق و ایران، کنترل بسیار خوبی بر روی ۳ حلقه چاه نفت آماده بهره‌برداری واقع در تنگ بینا و تنگ بیجار نیز داشت.

اما چند ماه بعد از اشغال میمک، تیپ یک لشکر ۸۱ زرهی در ساعت ۰۶:۲۰ روز ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۹، مصادف با سومین سالگرد قیام خونین مردم قم علیه رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۶، عملیات خود را با اعلام رمز یا الله آغاز کرد. در این عملیات، بجز نیروهای تیپ یک اسلام آباد، تعدادی از عشایر ایل خزعل، یک دسته از نیروهای ژاندارمری و یک تیم آتش هوانیروز نیز شرکت داشتند.

نیروهای تک کننده خودی با بهره‌گیری از اصل غافل‌گیری، توانستند در ساعات اولیه حمله قسمت قابل توجهی از اهداف مشخص شده خود را تسخیر نموده و نیروهای دشمن را در قسمت عمده این منطقه منهدم یا به سمت عقب برانند. در روز دوم این عملیات، دشمن پاتک‌های سنگین خود را آغاز کرد و از طریق زمین و هوا، بر روی ارتفاعات میمک آتش فرو ریخت. در همین روز  ۲۰ دی ۱۳۵۹ – برای اولین بار آثاری از استعمال گلوله‌های گاز سمی شیمیائی توسط نیروهای بعث عراق در منطقه سد کنجان‌چم، مشاهده می­‌گردد. علی­رغم شدت درگیری در منطقه نبرد، در بعد از ظهر همان روز، رزمندگان اسلام تلاش کردند تمام منطقه هدف تعیین شده را از وجود دشمن بعثی پاک کنند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false