×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
اهتمام رهبری به مسئله فرهنگ

اهتمام رهبری به مسئله فرهنگ
یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری، تاکید بر مسئله فرهنگ است. ایشان معتقدند که فرهنگ و باورهای ملی یک ملت، عامل اصلی هویت، پویایی و حیات آن است و با تکیه بر آن می توانند در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارند. به همین سبب در طول تاریخ، استعمار برای غلبه بر ملت ها، سعی کرده است بنیان های فرهنگی آنان را از بین ببرد. معظم له به مناسبت های مختلف از جنگ نرم و ناتوی فرهنگی و تهاجم فرهنگی سخن گفته اند و برای رویارویی با این تهدیدات، مهندسی فرهنگی، الگوی اسلامی ــ ایرانی پیشرفت و سبک زندگی را مطرح و تبیین نموده اند.[۱]
یکی دیگر از اقدامات رهبری برای فرهنگ سازی، نامگذاری سال های شمسی تحت عناوین دنی(پیامبر اعظم و…) و یا منطبق بر فرهنگ بومی(تولید ملی، اصلاح الگوی مصرف و…) می باشد.
اهتمام رهبری بر مسئله فرهنگ نکته حائز اهمیتی است. این مفهوم مهم(فرهنگی) از واژه «قوه» در آیه ۶۰ انفال فهمیده می شود. آن جا که می فرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ‏ قُوَّهٍ؛ و شما (اى مؤمنان) در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید.»[۳] بنابراین پیام آیه این می شود که؛ ای جامعه اسلامی در مقابل دشمنان، قدرت فرهنگی  خود را بالا ببرید.
اگر جامعه اسلامی، فرهنگ خود را در برابر دشمنان قوی و نفوذناپذیر نکند، چه بسا ضربه ای بخورد که از شکست نظامی به مراتب تلخ تر و غیر قابل جبران تر باشد.
دولت اندلس از نظر نظامی قوی بود و دولت های اروپایی آن زمان، توان ایستادگی در برابر آن را نداشتند؛ اما با نفوذ فرهنگ مهاجم(فرهنگ لذت جویی و عافیت طلبی) در میان آنها، به راحتی شکست خوردند و هم دین خود را از دست دادند و هم دنیای (سرزمین اندلس)خود را. «فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصارِ؛ پس عبرت بگیرید اى صاحبان بینش!»[۴]

پی نوشت
۱ــ کلیک کنید
۲ــ تفسیر نمونه، ج۷، ص۲۲۲

۳ــ انفال/۶۰

۴ــ حشر/۲

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false