×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
آیا مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با رفراندوم مخالف است؟

محمدحسین باژدان مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت: آیا رهبری با رفراندوم مخالف است؟ کسی که از آغاز انقلاب اسلامی در شورای انقلاب و از بانیان رفراندوم جمهوری اسلامی، رفراندوم قانون اساسی، بازنگری قانون اساسی و نیز از بانیان متن قانون اساسی بوده و این روش را به رسمیت شناخته است؟ رهبری را با خودش تفسیر کنید نه خودتان.

این شمایید که هر روز یک حرف می‌زنید. شماهایی که هیچ‌وقت جرئت همه‌پرسی از همه مردم دنیا را ندارید  که با شورای امنیت و حق وتو و حاکمیت دلار و موجودیت اسرائیل موافق‌اند یا نه. این شمایید که در داخل جامعه‌تان، هر جا مردم مخالفتان رأی دادند جرزنی و فریب اذهان عمومی را شروع کردید.

رهبری سال ۱۳۷۶ و ۱۳۸۰ که خاتمی برنده‌ی انتخابات شد، پای حضور مردم نایستاد؟ سال  ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ برای رأی و انتخاب مردم احترام و ارزش قائل نشد؟ حضورهای هشتاد و چند درصدی پای صندوق‌های رأی، رفراندوم نبود؟ چه کسی تا آخر پای انتخاب‌های مردم ایستاد؟ با شخص منتخب شده آن‌هم آدم‌هایی مثل میرحسین موسوی و خاتمی و احمدی‌نژاد و روحانی و هاشمی به احترام رأی مردم همکاری نکرد؟ کارکردن با آدم‌هایی که انواع اختلاف‌نظر عملی و گفتمانی با تو دارند ساده‌تر است یا همراهی با یک  رفراندوم در یک موضوع فنی خاص؟ رهبری با گفتگوی با آمریکا در داستان هسته‌ای موافقت نکرد با اینکه اعلام کرد با آن مخالف است؛ اما با خواست خواص و به نیت تجربه‌کردن عموم مردم با آن همراه می‌شود؟

کدام کشور اصلِ موجودیت و قانونش را، آن هم دو بار به رفراندوم گذاشته؟ شما دیگر حرف از مردم و مردم‌سالاری نزنید. شما که در جریان انتخابات ۱۳۸۸ تهمت تقلب زدید چون شکست خوردید و می‌خواستید رأی کل مردم را بالا بکشید. شما که انقلاب چند صدنفره‌تان چند ماه دوام نیاورد و با حضور خیابانی میلیونی نابود شد. همه می‌دانیم دلتان به هزاران رسانه استکباری‌تان گرم است که اذهان مردم  را آشفته سازد و نظر آمریکایی‌تان را تأیید کند. حال‌آنکه آزموده را آزمودن خطا است.

هنوز هم نتوانستید بفهمید چرا بعد آن‌همه تبلیغات پر هزینه‌تان برای عدم حضور مردم پای صندوق رأی، کمتر از بیست درصد هم موفق نشدید مردم را با خود همراه نموده و از حضور پرشور منصرف کنید. حال هدفتان از عنوان‌کردن رفراندوم چیست؟ ایران بیاید برای موضوعات مختلف رأی‌گیری کند که چه؟ که هیجان و دوقطبی راه بیندازید، متخصصین و منتخبین را کنار بزنید؟ که فردا اگر نظرتان نشد شایعه بسازید که تقلب شده؟ بگویید حاکمیت خودش موافق فلان نظر است پس ما بیاییم رفراندوم برگزار کنیم تا خلافش را ببینید؟

راستی چرا سرمایه‌داران بزرگ کشورهای اروپایی درباره اموال و دارایی‌هایشان رفراندوم و نظرسنجی برگزار نمی‌کنند تا مشخص سازند که اموالشان را بین همه تقسیم کنند یا نه؟ چرا هیچ کشوری درباره همه موضوعاتش رأی‌گیری نمی‌کند و به کسی هم اجازه اظهارنظر نمی‌دهد؟ چرا هیچ‌کدام درباره اصل موجودیت و ساختارشان هر سال و هر روز یا بیشتر یا کمتر رأی‌گیری نمی‌کنند؟  اگر مردمی‌بودن یک حکومت به تعداد رأی‌گیری است که هیچ‌کدام با تعداد انتخابات و حجم حضور مردمی ما در طول سال‌ها قابل‌مقایسه نیستند. اگر هم بحث سر رفراندوم درباره موضوعات مختلف است که هیچ یک بی‌حساب‌وکتاب و بدون طی فرایند دارای قاعده و قانون رفراندوم را در هر موضوعی انجام نمی‌دهند.

منبع خبر : ایلام بیدار
true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false