×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
غذاهای سنتی ایلام را بهتر و بیشتر بشناسیم

غذاهای سنتی ایلام

آبگوشت بامیه

آبگوشت، یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که در همه جای کشور، به‌ علت مواد مغذی و مزه خوشمزه آن، دوستداران زیادی دارد و اکثر خانواده‌ها، این غذا را در برنامه غذایی خود دارند. آبگوشت بامیه یکی از غذاهای محلی ایلامی است که با بامیه، گوجه‌فرنگی رنده‌ شده، گوشت گوسفند، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه تهیه می‌شود. این آبگوشت بسیار مقوی و خوشمزه است و کافی است تنها یک‌ بار آن را امتحان کنید.

 

آبگوشت بامیه مثل آبگوشت‌های دیگر، غذایی آبکی است و به همراه نان تازه، سبزی خوردن و انواع ترشی استفاده می‌شود. این غذا را اغلب در دو قسمت به سر میز می‌آورند؛ اول آبگوشت را در کاسه می‌ریزند و گوشت و بامیه را در بشقاب می‌کشند و کنار آن می‌گذارند. بامیه یکی از مواد غذایی خیلی موثر و مقوی است که به درمان دیابت و دیگر بیماری‌ها کمک زیادی می‌کند.

 

غذاهای لذیذ و سنتی ایلام,غذاهای سنتی ایلام,غذاهای لذیذ و سنتی ایلام

آبگوشت بامیه

 

ترخینه

ترخینه  از غذاهای مقوی ایلامی است که مخصوص فصل زمستان می باشد. این آش سبب می شود که سرماخوردگی به سرعت بهبود پیدا کند و طرفداران خیلی زیادی در این منطقه دارد. در تهیه این غذا موادی مانند ترخینه جامد، لوبیا و نخود، عدس، سبزیجات معطر، پیاز و… به کار برده می شود.

 

غذاهای لذیذ و سنتی ایلام,غذاهای سنتی ایلام,غذاهای لذیذ ایلام

ترخینه

 

خورشت تره کوهی

مردم غرب ایران به خصوص ایلامی ها این خورشت خوشمزه را خیلی درست می کنند چون هم خوشمزه است و هم خوش رنگ و لعاب. با دیدن این غذا احتمالا یاد قورمه سبزی می افتید چون نه تنها شکل ظاهر بلکه عطر و طعم آن نیز تا اندازه ای مانند قورمه سبزی است البته خصوصیات خاص خودش را نیز دارد. مواد لازم برای درست کردن این خورشت لذیذ ایلامی گوشت گوسفندی، تره‌ کوهی، روغن حیوانی، لپه (یا لوبیا)، پیاز، رب‌ گوجه ‌فرنگی و ادویه های بومی است.

 

غذاهای لذیذ و سنتی ایلام,غذاهای سنتی ایلام,غذاهای محلی ایلام

خورشت تره کوهی

 

قله ماسوا

قرار گیری استان ایلام در بین تپه ها، کوه ها و مرتع سرسبز اینجا را به محلی مناسب برای زندگی عشایر تبدیل نموده است برای همین ایلات بسیاری این قسمت از ایران را برای زندگی انتخاب کرده اند و از سویی سبب به وجود آمدن غذاهای متنوعی نیز شده اند. قله ماسوا نیز یکی از غذاهای بومی عشایر استان ایلام است. برای تهیه ی آن از مواد تازه ی حیوانی و همین طور سبزیجات تازه ی دشت ها استفاده می شود. این غذا با کله پاچه، کشک (یا دوغ)، پونه گیاهی و نعناع درست می شود.

 

غذاهای لذیذ و سنتی ایلام,غذاهای سنتی ایلام,غذاهای ایلام

قلیه ماسوا

 

مَکش

مکش از دوست داشتنی ترین غذاهای ایلام است که البته در استان های نزدیک ایلام نیز با کمی تغییر درست می شود. این غذا عطر و مزه بینظیری دارد و با استفاده از موادی مانند برنج محلی، روغن محلی، پیاز، آلو بخارا، کشمش پلویی و ادویه ‌ی محلی درست می شود. چنانچه برای تهیه ی این غذا آب زیادی استفاده شود برنج نرم تر می شود و در این صورت اسم متفاوتی به نام زلگه دارد.

 

غذاهای لذیذ و سنتی ایلام,غذاهای سنتی ایلام,آشنایی با غذاهای سنتی استان ایلام

مکش

 

کوفته سیرابی یا کفته سیرابی

مردم هر ناحیه از ایران، در تهیه‌ و پخت کوفته‌های مصرفی استفاده می کنند. محبوبیت و شهرت این غذای خوشمزه به اندازه ای است که خیلی از کشورهای آسیایی هم‌مرز با ایران، این غذا را به عنوان خوراکی بومی و پرمصرف معرفی می‌کنند. کوفته‌سیرابی از جمله‌ غذاهای محلی و بومی استان ایلام محسوب می شود که اتفاده از آن به علت استفاده از سیرابی تازه، برای از بین بردن حالات اولیه‌ی ماه‌های بارداری، خیلی مناسب و موثر خواهد بود. مادران و زنان باسلیقه‌ی این استان با ترکیب موادی مانند سیرابی چرخ‌کرده، آرد، پیاز، نمک، گیاهان معطر (آویشن، ترخون، پونه، نعناع)، روغن حیوانی و ادویه‌ی محلی به تهیه‌ی این خوراک عالی بومی می‌پردازند.

 

غذاهای لذیذ و سنتی ایلام,غذاهای سنتی ایلام,غذاهای لذیذ و محلی ایلام

کوفته سیرابی

 

شله امیری

ماش یکی از مفید‌ترین مواد غذایی از گروه حبوبات است که به علت خصوصیات زیاد غذایی از جمله فیبر رژیمی، ماده‌ی به نام مهارکننده‌ی پروتثاز و پروتئین است که هرکدام در جلوگیری یا درمان بیماری‌های خیلی خطرناکی مانند کلسترول بالای خون، سرطان سینه و دیابت، اثر زیادی خواهد داشت. از دیگر غذاهای سنتی استان ایلام که در فصل سرما تهیه و طبخ می‌شود، شله امیری نام دارد. این خوراک محلی به علت طبیعت گرم، در درمان سرماخوردگی خیلی مفید بوده و بیشتر به عنوان غذای دارویی مورد استفاده‌ی بیشتر افراد این استان قرار می‌گیرد. این غذا با ترکیب ماش، برنج محلی، پیاز، روغن محلی، نمک و فلفل آماده می شود.

 

غذاهای لذیذ و سنتی ایلام,غذاهای سنتی ایلام,غذاهای خوشمزه ایلام

شله امیری

 

گوجه پلو

گوجه پلو از پرطرفدارترین غذاهای ایران است که همان گونه که از اسمش پیدا است پایه و اساس آن را گوجه تشکیل می دهد. یک غذای مقوی که بسیار آسان نیز درست می شود و برای پختن آن احتیاج به زمان زیادی نیست. برای درست کردن این غذا به غیر از برنج و گوجه از مواد دیگری مانند رب گوجه ‌فرنگی، پونه ‌ی کوهی، پیاز، کره و روغن محلی نیز استفاده می شود. شما هم به آسانی می توانید این غذا را در خانه درست کنید و نوش جان کنید.

 

غذاهای لذیذ و سنتی ایلام,غذاهای سنتی ایلام,غذاهای لذیذ ایلام

گوجه پلو

 

دنده پلو

دنده پلو، یکی از خوشمزه ترین و مجلسی‌ترین غذاهای ایلامی است که با ماست محلی، ترشی یا سبزی مصرف می‌شود. خوردن این غذا به کسانی که چربی خون بالا دارند توصیه نمی‌شود؛ چون دنده پلو خیلی چرب است. دنده پلو را می‌توان با برنج زعفرانی یا سبزی پلو مصرف کرد. گوشت دنده از لذیذترین بخشهای گوشت گوسفند است. ایلامی‌ها برای تهیه دنده پلو، دنده را به‌عنوان ته‌دیگ در کف قابلمه می‌گذارند و برنج را روی آن می‌ریزند.

 

غذاهای لذیذ و سنتی ایلام,غذاهای سنتی ایلام,غذاهای محلی ایلام

دنده پلو

 

آش پرشکه

این غذا هم در فصل های سرد سال پخته می‌شود و برای عوارض ناشی از سرماخوردگی مفید است که برای تهیه این آش از نان خشک محلی و سبزی خشک، فلفل، نخود و عدس استفاده می‌شود.

 

غذاهای لذیذ و سنتی ایلام,غذاهای سنتی ایلام,غذاهای ایلام

آش پرشکه

 

کله کنجی

برای تهیه این شیرینی محلی از کنجد سفید و نوعی خرما خشک که به زعدی معروف است استفاده می‌شود که آنرا جدا بو داده آنگاه در هاون چوبی که به آن چالگ گفته می‌شود می‌کوبند تا روغن آن خارج شود.

 

غذاهای لذیذ و سنتی ایلام,غذاهای سنتی ایلام,آشنایی با غذاهای سنتی استان ایلام

کله کنجی

 

جگروز

جگروز، یکی از کباب‌های محلی و سنتی ایلام و لرستان است که در لیست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است و اهالی این قسمت از ایران، بیشتر آن را برای خویشاوندان و دوستان خود درست می‌کنند. این غذای لذیذ شامل پیچیدن جگر در لایه نازکی از چربی می‌شود که بعد از سیخ‌کردن، روی آتش به‌صورت کبابی درمی‌آید. جگروز در کرمانشاه، کردستان و حتی مناطق کردنشین عراق هم پخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

 

جگروز از ترکیب دو کلمه جگر و وز تشکیل شده است که به مواد تشکیل‌دهنده آن اشاره دارد. در واقع، وز چربی نازک و پرده‌ای شکلی است که دور سیرابی گاو و گوسفند قرار دارد و زمانی که به دور جگر پیچیده و کباب می‌شود، مزه فوق العاده ای به آن می‌دهد. به همین علت به آن جگر پرده‌پیچ یا جگر کفن‌پیچ هم گفته می‌گویند.

 

غذاهای لذیذ و سنتی ایلام,غذاهای سنتی ایلام,غذاهای لذیذ و محلی ایلام

جگروز

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false