×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
مانعی مهم بر سر راه جهش تولید

در سال جهش تولید، کشور ما باید برای نیل به این هدف، مبازه با قاچاق کالا را در سرلوحه کار خود قرار دهد.

ما باید قوانینی بازدارنده تر برای مبارزه با قاچاق کالا داشته باشیم. «یحتاجُ الاِمامُ اَلی …وَ جَنانٍ عَلی اِقامَهِ الحَقِّ صَئُولٍ؛ رهبر نیازمند به (چند نکته است): …و قاطع در برابر اجرای حق.»[۱] حضرت علی(علیه السلام) در این حدیث، قاطعیت را یکی از ویژگی های پیشوا و قانون گذار(مجلس) و خلاصه دست اندرکار امر می داند.

قاچاق کالا به کشور، انگیزه لازم را از تولید کننده داخلی می گیرد. با این وجود متاسفانه نه تنها جهش تولیدی رخ نمی دهد؛بلکه تولید نیز با مشکلاتی مواجه می شود. چه بسا در سال رونق تولید، همین معظل باعث شد که انتظارات برآورده نشود. متاسفانه قاچاق کالا در کشور ما به گونه ای است که حتی گاهی بعد از آن که خودکفایی در محصولی حاصل می شود؛ باز هم تا مدت ها ادامه می یابد و خودکفایی را زیر سوال می برد.

نکته مهم: روی دیگر قاچاق کالا، احتکار است؛ زیرا هر دو حالت، به تولید داخل ضربه می زنند. به بیان دیگر، کسی که کالاها را با قاچاق به کشور وارد می کند به تولید داخل دهن کجی می کند؛ و در احتکار نیز با انباشت کالاها در انبارها(شاید به قصد قاچاق به خارج)، کالا در دسترس مردم نیست و به نحوی دیگر تولید داخل را زیر سوال می برد. زیرا وقتی این گونه باشد؛ کشور متهم به ناتوانی و امثال آن می شود. در حالی که اگر آن احتکار نبود مشکلی پیش نمی آمد(احتکار مواد بهداشتی در شرایط کرونا و احتکار مواد غذایی در سالیان اخیر که متاسفانه صحنه های از هجوم مردم به فروشگاه ها را به نمایش گذاشت).

حاصل سخن آن که؛ در سال جهش تولید، بیش از پیش باید با قاچاق کالا مبارزه کرد(چه با واردات و چه با صادرات). تا تولید کننده داخلی، انگیزه لازم را برای تولید داشته باشد.

 

پی نوشت

۱ــ تصنیف غرر الحکم، ص ۳۴۰

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false