×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
تکیه به خارج، سدی در برابر تولید و جهش تولید

همواره بعد از انقلاب، یکی از نقطه ضعف های اقتصادی کشور ما، نگاه به خارج از مرزها بوده است. این نکته می تواند در سال جهش تولید بیش از هر زمان دیگری، آسیب زا باشد.

واقعیت این است همان گونه که دشمنان در پی حمله نظامی به ما هستند؛ حمله اقتصادی را نیز در سر می پرورانند. قرآن می فرماید: «وَدَّ الَّذینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکُمْ وَ أَمْتِعَتِکُمْ‏ فَیَمیلُونَ عَلَیْکُمْ مَیْلَهً واحِدَهً؛ زیرا کافران دوست دارند شما از سلاح ‏ها و ساز و برگ‏هاى خود غفلت کنید پس یک مرتبه بر شما حمله کنند.»[۱] اگر چه شان نزول این آیه در مور نماز خوف است؛ اما حکایت ما و دشمنان ما را بیان می کند.

پیام این آیه برای اقتصاد ما این است؛ که باید بدانیم دشمنان ما نمی خواهند اقتصاد پیشرفته ای داشته باشیم و مدام برای تخریب آن نقشه دارند(تحریم های آمریکا) بنابراین فکر نکنیم با ارتباط اقتصادی(بی حساب و کتاب) با آن ها، اقتصاد خود را شکوفا می کنیم.! باید تکیه بر روی توان داخلی، و محافظت از اقتصاد خود(امتعتکم) باشد.

در سالیان اخیر، علیرغم هشدار به وزیر نفت در مورد دقت در مورد بستن قرارداد با شرکت توتال فرانسوی، متاسفانه وزیر نفت گفت که شرکت توتال، از تحریم های آمریکا پیروی نمی کند و از این سخنان، اما شرکت توتال، مثل آب خوردن از ایران رفت و بعید  است که غرامتی هم به ایران بابت عمل نکردن به تعهداتش داده باشد. در سایر بخش ها نیز مثل خودروسازی همین شد.

البته بحث نگاه به خارج، با بحث ارتباط با کشورهای دیگر فرق می کند. باید به کسانی که این دو مبحث را با هم مخلوط می کنند؛ گفت؛ ارتباطی که کمترین تولید اقتصادی را نصیب جامعه کند و هزینه های کشور را نیز به باد دهد(توتال)؛ ارزش چندانی ندارد.

ما در بخش خودروسازی به خاطر تکیه بیش از حد به خارج از مرزها، متاسفانه توفیقی نداشته ایم. در حالی که طی این سال های ارتباط با شرکت های اروپایی، می بایست فناوری به کشور انتقال یافته باشد و در بخش خودروسازی، حرفی برای گفتن پیدا می کردیم(شاید تولید خودرو داشته باشیم اما تولیدی که کیفیت نداشته باشد در واقع تولید نیست؛ زیرا که ما در این بخش جز مونتاژ، کار دیگری انجام نداده ایم).

حاصل سخن این که؛ تولید و جهش تولید جز با نگاه به توان داخلی، حاصل نمی شود. اگر غیر این بود؛ باید صنعت  خودروسازی و امثال آن در جایگاه بهتری قرار داشت.

 

پی نوشت

۲ـــ نساء/۱۰۲

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false