×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
کمک به نیازمندان برای کم شدن فاصله طبقاتی

اسلام عزیز برای کم شدن فاصله طبقاتی دستور به پرداخت کمک به نیازمندان و کم بضاعتان داده است. این کمک ها یا واجبند مثل خمس و زکات، و یا کمک های دیگر نظیر انفاقات مستحبی در قالب هدیه، کمک بلاعوض، و حتی قرض. در منابع حدیثی ما احادیث زیادی در مورد کمک به خلق وجود دارد. ما در این کوتاه نوشته به حدیثی  از سالار شهیدان اشاره می کنیم.
حضرت امام حسین (علیه السلام) در حدیثی می فرمایند: «اِعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ اَلنَّاسِ إِلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اَللَّهِ عَلَیْکُمْ فَلاَ تَمَلُّوا اَلنِّعَم؛ بدانید که نیازمندی های مردم به شما از نعمت های خداست، از آن دلزده نشوید.»[۱]  سالار شهیدان در این حدیث، ما را به این سمت و سو سوق می دهد که نیازمندیهای دیگران(مالی و…) را لطفی از جانب خدا بدانیم. اگر اینگونه فکر کنیم، بیشتر به کمک کردن به دیگران تشویق می شویم.
البته شکی نیست که باید درخواست کننده، به گونه متعارف درخواست کند. مثلا گدایان سر خیابان که خیلی هم اصرار می کنند، باید با دید تامل به آنها نگریست.ولی انسان نمی تواند به بهانه دیدن چند گدای خیابانی شیاد، دست از کمک کردن بردارد. انسان عاقل و نیکوکار در این مواقع، کمک های خود را به مساجد و حسینیه ها و مراکز دیگر تحویل می دهد تا انشاالله آنها با تحقیقات بیشتر، به نیازمندان کمک کنند.
باید این حدیث  فوق از سالار شهیدان مد نظر  هیات های مذهبی، و حسینیه ها باشد تا بیشتر سیره حسینی را در کشور اسلامی خود شاهد باشیم. و لااقل در قشر مذهبی، کمتر شاهد فاصله طبقاتی باشیم.
اطعام حسینی یکی از آن سنت های خوب است که در راستای سیره حسینی، در هیات های مذهبی و مساجد و حسینیه ها انجام می شود. البته باید این سنت خوب، مدیریت شود تا خدای ناکرده به چشم و هم چشمی و آسیب های دیگر دچار نشود.

خلاصه اینکه؛ سیره حسینی ما باید در جهت کمک به دیگران(بیشتر از لحاظ مالی) قرار گیرد تا انشاالله علاوه بر اجر معنوی، شاهد جامعه ای با حداقل فاصله طبقاتی باشیم.
پی نوشت ها
۱- کشف الغمه فی معرفه الأئمه، ج۲، ص۲۹٫

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false