×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
سخنان ما در مورد مشکلات ، حرف شیعیان پیشین هم بوده است

شاید برخی از ما عزاداران و ارادتمندان سالار شهیدان و معصومین، بگوییم چرا با آنکه در مسیر آن بزرگوارانیم؛ اما گرفتار مشکلات و سختی ها هستیم؟ همین سوالات نیز برای شیعیان زمان معصومین نیز پیش می آمده است. از جمله در حدیثی آمده است که شیعه ای خدمت امام سجاد(علیه السلام) رسید و از مشکلات روزگار سخن گفت. آن حضرت فرمود که عده ای همین سوال را از امام حسین(علیه السلام) پرسیدند. ایشان فرمودند:  «َللَّهِ اَلْبَلاَءُ وَ اَلْفَقْرُ وَ اَلْقَتْلُ أَسْرَعُ إِلَى مَنْ أَحَبَّنَا مِنْ رَکْضِ اَلْبَرَاذِینِ وَ مِنَ اَلسَّیْلِ إِلَى صِمْرِهِ قُلْتُ وَ مَا اَلصِّمْرُ قَالَ مُنْتَهَاهُ وَ لَوْ لاَ أَنْ تَکُونُوا کَذَلِکَ لَرَأَیْنَا أَنَّکُمْ لَسْتُمْ مِنَّا؛ به خدا سوگند که بلا و فقر و کشتار به سوى دوستداران ما شتابنده تر است از تاخت اسبان تاتارى و از سرازیر شدن سیلاب به صَمَر آن. عرض کردم: صَمَر چیست؟ فرمود: سیل گاه، و اگر چنین نبودید، هر آینه ما شما را از خود نمى شمردیم.»[۱]

البته این حدیث به این معنی نیست که باید تمام شیعیان، لزوما گرفتار مشکلات زندگی باشند. نه اینگونه هم نیست. اما در حالت کلی باید گفت که چون شیعیان در اقلیت هستند مثل امامان خود، غالبا گرفتار ظالمین زمانه هستند. مثلا در دنیای کنونی، آمریکا با ایران اسلامی به خاطر شیعه بودن، مشکل دارد و از تحریم دارو و امکانات دیگر بر ضد ایران دریغ نمی کند. شاید تعبیر فقر(تحریم) و قتل(جنگ) اشاره به همین موضوع دارد.
از جهت دیگر باید گفت که مشکلات و گرفتاری ها نیز  اثرات خود را دارند. مثلا اگر انسان ثروتمند شود، شاید از دین او کم شود، و یا  غرور بیجا او را گرفته و نسبت به دیگران و حتی خانواده خود، آن را اعمال کند(این مورد ز بسیار مشهود است).
نکته مهم: البته هیچ کس از گرفتاری و مشکلات، استقبال نمی کند ولی این به معنی بد بودن مشکلات نیست.بارها اتفاق افتاده که انسان به موقعیتی می رسد و بعدا که اثرات منفی آنرا را می بیند، می گوید ای کاش این موقعیت را نداشتم. مثلا کسی که سال ها در پی خریدن یک ماشین گران قیمت بوده، بعدها که تصادف کند می گوید ای کاش این ماشین را نمی خریدم.
حاصل سخن؛ گرفتاری و مشکلات به فرموده سالار شهیدان برای شیعه، امر بعیدی نیست و چه بسا امر نزدیکی باشد. خود سالار شهیدان با آنکه در قله بندگی خدا بودند، آن همه مشکلات و سختی ها و ناملایمات در کربلا را از دست یزیدیان بنی امیه دیدند. پیروان آن حضرت نیز که سیره حسینی دارند، قطعا از دست یزیدیان زمان در امان نخواهند بود. جدا از این مشکلات، خیلی از مشکلات نیز حاصل بی تدبیری انسان است.

پی  نوشت ها
۱- بحار الأنوار ،ج۶۴، ص۲۴۶٫

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false