×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
مشخصات جامعه سلبریتی‌ زده در قرآن!

بدون شک یکی از اقشاری که امروزه در حوادث و مناسبات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر افکار عمومی جامعه تاثیر به سزایی دارند «سلبریتی»ها یعنی چهره‌های مشهور و رسانه‌ای هستند، و وایی بر جامعه ای که سلبریتی زده باشد

شاید یکی از دلایلی که در تعالیم دینی ما “شهرت طلبی” به شدت مذّمت شده و در روایات معصومین تاکید شده است آنچنانکه از یک شیر درنده می گریزید از “شهرت” فرار کنید این است که اساسا شهرت به دنبال خود انسان را مبتلا به نوعی “مستی” و “توهم خودبرتربینی” می‌کند. این گونه افراد، معمولا خود را در همه زمینه‌ها صاحب نظر دانسته؛ همواره خود را تافته ای جدا بافته از افراد عادی جامعه می‌پندارند.

خداوند متعال در قرآن کریم در سوره مبارکه شعراء که در واقع تعبیری از سلبریتی‌ها به مفهوم امروزی آن است از سرمستانِ شهرت و همچنین جامعه‌ای که تحت تاثیر آنان است به شدت انتقاد و آنان را موجب گمراهی معرفی می کند.

از آنجا که شعر در جزیره العرب هنری فاخر و بسیار مورد توجه به شمار می‌رفت، سبب جایگاهی ویژه برای صاحبان این هنر و تاثیر به سزای آنان در افکار عمومی و مناسبات سیاسی اجتماعی عصر خویش محسوب می‌شد.

خداوند در انتقاد از این گروه می‌فرماید: «وَالشُّعَرَاء یَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ.[شعراء: ۲۲۴] تنها کم خردها از آنان تبعیت می کنند.» سپس به دو ویژگی آنان اشاره می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وَادٍ یَهِیمُونَ.[شعراء: ۲۲۵] آیا ندیدی که آنان به هر وادی و عرصه‌ای وارد شده و سرگردان اند؟» یعنی در هر عرصه‌ای نظر می‌دهند! و «وَأَنَّهُمْ یَقُولُونَ مَا لا یَفْعَلُون.[شعراء: ۲۲۶] و آنان چیزی را می‌گویند که خود عمل نمی‌کنند.»

اکنون وقت آن است که بگوییم: جامعه‌ی نگون‌بخت، آن جامعه‌ای است که افکارِ عمومی آن به جای نخبگانش از سلبریتی‌هایش تاثیر بپذیرد و این مفهوم چقدر این روزها برای ما قابل درک است. وقتی ناکارآمدی دولتی که سلبریتی‌ها برای روی کار آمدنش حنجره پاره می‌کردند را به چشم می‌بینیم و جز سوختن و ساختن چاره‌ای نداریم. صد البته پر واضح است که شهرت به صورت مطلق نکوهیده نیست و چه بسا افراد مشهوری که از شهرت خود در راه خدا و خدمت به خلق استفاده کرده و می‌کنند.
بدین امید که در انتخابات پیشِ رو، از نخبگانِ

true
true
true
true
  1. اشکان

    دل من یکی خون شده از دست این جماعت
    جامعه رو دارن به قهقرا می برن، در ایرانِ امروز جون سگ و گربه و موش و غیره مهمتر از جون انسان شده، طرف به سگ و گربه ولگرد غذا میده اما به فقیر نه، میگه اون وظیفه دولت و حکومته، خوب پس چرا نمیگی غذا دادن به سگ و گربه هم وظیفه دولت و حکومته و در این زمینه خودجوش شدی؟
    میگی این کار باعث شیوع بیماری و افزایش حیوان گزیدگی به علت ازدیاد جمعیت این حیوونای زبون بسته میشه، میگن نه اونام حق حیات و تولید مثل دارن تو ایران، یکی نیست بگه پس چرا وقتی به بچه دار شدن خودتون میرسه میگین نه ما بچه نمی خوایم و ایران جای بچه دار شدن نیست
    تا حالا فکر کردید چرا اینستاگرام و یوتوب و بقیه شبکه های مجازی اینقدر درآمد زایی دارن واسه اینفلوئنسرا و بقیه مجازی ها؟ دنیای غربی که یک دلارشم با حساب و برنامه خرج میشه چرا میاد اینقدر پول بده به صاحبان این کانالا و پیج های بی محتوا؟ حتما الان میگین پولش از تبلیغات در میاد و دولت های غربی نمیدن. اما سوال اینه که پول این تبلیغات از کجا میاد، مگه به غیر از اینه که از جیب مردمی که مصرفگرا شدن و مد گرا و تجملاتی و قشری؟
    غربی ها و امثال اونا این مدل های به اصطلاح موفق مجازی رو درست می کنن تا الگو سازی بشه و توی مغز جوونا این فکر رو وارد کنه که ببینید چقدر راحت میشه پولدار شد، درس و علم و کار و تلاش به درد نمی خوره، با گذاشتن چند تا عکس از بدنت یا خوندن چهار تا آهنگ بی معنی و آپلود کردن ویدئوهای لودگی و مسخرگی میشه ره صد ساله رو یک شبه رفت، اما عزیزان من اگر همین علم و کار و تلاش و تولید ملی نباشه دیگه کی می تونه خرید کنه تا تبلیغات پول ساز بشن و یه عده هم از راه تبلیغ گرفتن و پخش کردن با سلبریتی بازی و بی محتواگری و قشری بودن و لودگی پول دربیارن و تبدیل بشن به الگو واسه یه عده تشنه به آب که هیچی بجز سراب جلوی روشون نیست
    یکم فکر کنید به خدا این راحش نیست، راه درست یعنی کسب علم و تلاش و کار و تولید و ایجاد فن آوری نوین، نه اینفلوئنسر و واینر و سلبریتی پرستی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false