×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
گزارش تصویری؛ تنگه رازیانه ایلام، طبیعت بکر زیر پوست زمین

تنگه رازیانه یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در ایلام است که از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، جاذبه‌های طبیعی کشور ایران دو نوع هستند. بعضی از آن‌ها امکانات تفریحی و گردشگری دارند و به یک تفرجگاه تبدیل شده‌اند، اما بعضی از آن‌ها هم بکر باقی‌مانده‌اند، امکانات خاصی ندارند و اغلب به‌عنوان مقصد طبیعت‌گردهای حرفه‌ای شناخته می‌شوند. تنگه رازیانه ایلام، جزو دسته دوم قرار می‌گیرد. طبیعتی بکر که بخشی از آن راضی است که در زیر پوست زمین قرار گرفته است!

این تنگه دره‌ای عمیق است که به‌خاطر زلزله‌ها و فرسایش مواد معدنی تشکیل‌دهنده سنگ‌ها ایجاد شده و رودی خروشان از میان آن عبور می‌کند. پس اولین تفریحی که در این تنگه به ذهن می‌رسد، صخره‌نوردی و دره نوردی است که البته به تجهیزات حرفه‌ای و مهارت در این زمینه نیاز دارد.

این تنگه، سه کیلومتر طول دارد؛ فاصله دیواره‌ها از یکدیگر در بهترین حالت ۶ متر و به‌اندازه یک راهروی نسبتاً باریک است، اما در بعضی نقاط، عرض تنگه به ۱ متر هم می‌رسد و عبور از آن سخت‌تر می‌شود. ارتفاع دیواره‌های تنگه هم بین ۱۵ تا ۳۰ متر متغیر است؛ یعنی ارتفاعات کم دیوارها به‌اندازه یک ساختمان ۴ طبقه است و دیوارهای ۳۰ متری هم به‌اندازه یک ساختمان ۶ تا ۷ طبقه ساخته می‌شوند.

تنگه رازیانه ایلام کجاست؟

این تنگه در ۵۰ کیلومتری جاده ایلام به دره شهر است. این دره در دامنه کبیر کوه قرار گرفته، اما هنگام تماشای افق، دامنه زیبای کوه سیوان هم بخشی از چشم‌انداز شما خواهد بود.

از میان تنگه رودخانه‌ای عبور می‌کند که در فصل‌های بهار و تابستان پرآب و خروشان است، به همین دلیل ورود به تنگه را سخت‌تر از قبل می‌کند. البته این رود بعد از خروج از تنگه رازیانه ایلام، در قلب دشت جاری می‌شود و ضیافت طبیعی منطقه را تکمیل خواهد کرد.

بهترین مسیر دسترسی به تنگه رازیانه ایلام

اگر قصد دارید از ایلام به تنگه رازیانه بروید، باید از میدان امام حسین وارد بلوار خلیج‌فارس شوید و به سمت جاده ایلام – ملکشاهی بروید. در دوراهی میشخاص مسیر خود را در جاده ایلام – بدره ادامه بدهید؛ البته بعضی از افراد کل این مسیر را به‌عنوان جاده ایلام – دره شهر می‌شناسند.

حدود ۴۰ دقیقه بعد از وقتی به جاده ملکشاهی وارد شدید، به تنگه ایلام می‌رسید. بعد از دیدن تابلوی این مکان، وارد مسیر خاکی شوید. ماشین‌های معمولی ممکن است برای دسترسی به تنگه با مشکل مواجه شوند، اما ماشین‌های آفرود می‌توانند تا نزدیکی ورود تنگه پیش بروند.

شرایط آب‌وهوایی تنگه رازیانه ایلام چیست؟

غرب‌نشینان ایران، هر چهارفصل سال را از اعماق وجود احساس می‌کنند. در تابستان هوا گرم می‌شود و نمی‌توان در ساعات میانی روز، بدون کولر دوام آورد.

در پاییز طبیعت رخت رنگارنگ می‌پوشد، هوا کم‌کم رو به خنکی می‌رود و هرچقدر خزان‌تر می‌شود، هوا هم سردتر خواهد شد. در زمستان هم ننه سرما دست‌به‌کار می‌شود و زمین و درخت و گل‌وبوته را سفیدپوش می‌کند. سفیدپوشی تا رسیدن عمونوروز و پیداشدن اولین جوانه‌های بهاری وجود دارد.
توصیه‌هایی برای تجربه سفری به‌یادماندنی در تنگه رازیانه ایلام

اولین نکته‌ای که برای یک سفر خاطره‌انگیز به ایلام ضروری است، همراه‌داشتن دوربین است. البته کنار آن به تجهیزات دیگری مانند پاوربانک هم نیاز خواهید داشت، چون یک دوربین خاموش، با دوربینی که فراموش شده، تفاوتی ندارد.

احتمالاً در تنگه رازیانه می‌توانید لحظه‌های ناگهانی بسیاری را ثبت کنید، پس دوربین یا تلفن همراهتان را زمین نگذارید و همیشه مشغول باشید.

اگر قصد دارید شب را در محوطه تنگه بمانید، ساعت رفتنتان تفاوتی ندارد. در مقابل، اگر قصد دارید بعد از بازدید، برگردید، توصیه می‌شود در ساعات ابتدایی صبح به این منطقه بروید. در این صورت زمان کافی برای گردش در منطقه خواهید داشت و نگران تاریک شدن هوا و دورماندن از ماشین نخواهید بود.

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false