×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
اقتصاد به علاوه دین و عدالت

یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در این سال ها اقتصاد است. این به دلیل آن نیست که اولویت جامعه اسلامی اقتصاد است؛ اولویت اصلی جامعه اسلامی باید دین و معنویت باشد؛ اما مسلم است که اقتصاد بر دین و معنویت تاثیر قبل ملاحظه ای دارد و حتی ممکن است به نارضایتی عمومی و اغتشاش بدل شود. اغتشاشات سال های اخیر بیشتر رنگ و بوی نارضایتی اقتصادی دارد.

 

رهبر آگاه انقلاب در بیانیه گام دوم در این مورد فرمودند: «فقر و غنا در مادّیّات و معنویّات بشر، اثر می گذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعه ی اسلامی نیست، امّا وسیله ای است که بدون آن نمی توان به هدف ها رسید.

 

بنابراین تاکید رهبری بر موضوع اقتصاد، منافاتی با دین و معنویت ندارد؛ بلکه اقتصاد می تواند در مسیر اجرای بهتر و با نشاط معنویت تاثیرگذار باشد.

 

تاکید رهبری از این جهت است که اگر ما اقتصاد شکوفایی داشته باشیم؛ کشوری وابسته نخواهیم بود. «لَا تَکْسَلْ عَنْ مَعِیشَتِکَ فَتَکُونَ کَلًّا عَلَى غَیْرِک؛ در معاش دنیوی خود(اقتصاد) تنبلی مکن که سربار دیگران باشی.»[۱] پیام این حدیث برای انقلاب ما این است که در جنبه اقتصادی نباید کاهلی کنیم که خدای ناکرده گرفتار مصیبت های زیاد می شویم(وابستگی، تحریم، و…).

نکته مهم: کشور ما الحمدالله توانسته است الگویی برای جهان اسلام(محور مقاومت) شود. باید این الگو بودن را به اقتصاد نیز سرایت دهیم که بحمدالله در بخش هایی از اقتصاد(پتروشیمی و…) موفقیم.، باید در عین ارتباط با دنیا، از دنیا بی نیاز باشیم. امام جواد (علیه السلام) در مورد بی نیازی مومنان می فرمایند: «عِزُّالْمُؤْمِنِ غِناه عَنِ النّاسِ؛ عزّت و شخصیّت مؤمن در بى نیازى و طمع نداشتن به مال و زندگى دیگران است».[۲]

نکته مهم تر: نکته اساسی این است که باید در اقتصاد ما اولویت با دین و معنویت باشد؛ یعنی اجرای عدالت اقتصادی، جلوگیری از تبعیض، عدم رشوه خواری، عدم رانت وغیره.

پی نوشت

۱ــ  امام صادق(علیه السلام) در کافی (ط – الاسلامیه) ج ۵ ، ص ۸۶ ، ح۹

 

 

۲ــ الدره الباهره من الأصداف الطاهره با ترجمه (ط – القدیمه) شهید اول/ النص / ۴۱

 

true
برچسب ها : ,
true
true
true

false