×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
نبود صنایع تبدیلی چالش کشاورزان ایلامی

صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی علاوه بر ایجاد اشتغال می تواند رونق تولید و عرضه محصول با کیفیت به بازار را به دنبال داشته باشد که این در  استان ایلام کم رنگ است.

به گزارش ایلام بیدار، کشاورزی یکی از صنایع پرسود در سطح دنیاست که سرمایه گذاری روی آن می شود و محصولات کشاورزی با دیدگاه صنعتی پرورش داده می شونداز این رو هم برای سرمایه گذاران سوددهی داشته  و هم برای مردم کیفیت بازار مصرف به دنبال دارد.

یکی از شهرستان های استان ایلام با داشتن آب وهوای مناسب و زمین های مرغوب کشاورزی از جمله نقاط مهم کشاورزی در استان ایلام است که زمین های کشاورزی این منطقه تا پایان سال چند کشت شده و برداشت می شوند.

کشاورزی دراین منطقه سود خوبی داشت و تولید عسل، برنج کاری، سبزی و صیفی، محصولات باغی و آبزی پروری و دامداری و… باعث رشد کشاورزی و اشتغال مردم دراین زمینه را به دنبال دارد که اکثر مردم دراین زمینه مشغول هستند.

برنج محلی از جمله معروفترین محضولات کشاورزی دراستان ایلام وشهرستان چرداول است که وجود چشمه ها ورودهای فراوانی و کیفیت مناسب خاک باعث شده تا برنج این منطقه شهرت ملی  پیداکند همچنین گذر رودخانه سیمره و چشه های فراوان منطقه در این شهرستان فرصتی بی نظیر را برای کشت انواع محصولات در شهرستان فراهم کرده است.

عدم وجود صنابع تبدیلی در شهرستان چرداول سبب شده تا مشکلاتی برای کشاورزان و منطقه به وجود بیاید و شاید آن طور که باشد ظرفیت های اقتصادی منطقه شکوفا نشود.

ظرفیت بالای تولید عسل در چرداول

“اقبال گراوندی” مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان ایلام  در گفت و گو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: وجود بیش از ۵۰۰ گونه گیاهی شهدزا در استان ایلام  باعث رونق تولید عسل در این استان شده است.

گراوندی بیان کرد: سالانه ۳۰۰ تن عسل با کیفیت مطلوب در شهرستان چرداول  برداشت و روانه بازارهای مصرف می شود.

وی عنوان کرد: در این شهرستان  ۱۹۰ زنبورستان وجود دارد که باعث اشتغال بسیاری از جوانان و مردم منطقه شده است.

کشت انواع سبزی در چرداول / تولید سالانه ۲۶۰ تن سبزی در شهرستان

اقبال گراوندی  مدیر آب وخاک جهاد کشاورزی استان ایلام وی با اشاره به رونق کشت سبزی و صیفی در شهرستان چرداول گفت: در حال حاضر بیش از ۱۳ نوع سبزی در شهرستان چرداول کشت می شود.

گراوندی بیان کرد: سالانه ۲۶۰ تن محصول سبزی در این شهرستان تولید و عرضه می شود و در حال حاضر شهرستان چرداول یکی از شهرستان مستعد در حوزه کاشت سبزی و صیفی جات است که نقش مهمی در تولید و تامین صیفی جات استان دارد.

وی افزود: کشت سبزی محلی در این شهرستان باعث شده سبزی این شهرستان در بیشتر مناطق استان دارای مشتری باشد.

قطب اول برنجکاری درایلام

“اقبال گراوندی” مدیر آب وخاک جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه شهرستان چرداول با مرکزیت شهر سرابله از مناطق مستعد و آباد برای کشت برنج است، گفت: مرغوبترین برنج استان از نوع شمشیری، و  عنبربو در این شهرستان تولید می شود.

گراوندی بیان کرد: شهرستان چرداول با سطح زیر کشت ۱۵۰۰ هکتار قطب اول برنجکاری در استان است و سالانه بیش از ۸۰ میلیارد تومان درآمد نصیب برنج کاران منطقه می شود.

وی تصریح کرد: سالانه نزدیک به ۵ هزار تن برنج در این شهرستان تولید می شود که ۳۰ درصد کل تولید برنج استان ایلام است.

وی از توافقات به عمل آمده برای اجرای طرح  ۲۰ هزار هکتار در سه منطقه مستعد کشت برنج در استان خبر داد و گفت: این طرح را در مناطق مستعدی چون دشت عباس سیروان و چرداول اجرایی می شود.

 

نبود صنایع تبدیلی دغدغه کشاورزان چرداولی 

“سعید رستمی”  از کارشناسان کشاورزی منطقه چرداول در گفت و گو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: به رغم همه ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی شهرستان، متاسفانه این شهرستان به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی از درآمدهای بخش کشاورزی کمترین بهره را می برد، همچنین این مشکل در بیشتر مناطق استان ایلام مشاهده می شود.

وی افزود: محصولات تولیدی کشاورزی به خام توسط دلالان از دست کشاورزان خریداری می شود و در سایر مناطق کشور به فروش می رسد.

وی با اشاره به اینکه برنج محلی استان ایلام در سایر مناطق کشور به اسم های دیگر به فروش می رسد، گفت: متاسفانه در حوزه سرمایه گذاری بر روی ظرفیت های بخش کشاورزی در شهرستان برای ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی اقدامی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: طرح های توسعه ای زیادی در سطح استان ایلام  برای بخش کشاورزی می توان اجرایی کرد، در حال حاضر بیشتر کشاورزی منطقه به شکل سنتی انجام می شود.

اگر به کشاورزی در شهرستان نگاه صنعتی داشته باشیم قطعا گره جوانان بیکار دراین منطقه باز خواهد شد وشاهد شکوفایی استعداد ها خواهیم بود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false