×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
اصل و نسب را نیز در کربلا، بی خیال شدند


داشتن اصل و نسب درست، یکی از افتخارات است. هر انسان عاقلی به اصل و نسب درخشان خود می نازد. اصل و نسب درست ، حتی برای انسانی که دیندار نباشد، ابه ارمغان آورنده سجایای اخلاقی و غیره است. اما در کربلا، لشکر فاسق یزید، اصل و نسب خویش را از یاد بردند.  این نکته برای ما درس دارد.

هنگامی که سالار شهیدان در آخرین لحظات مفارقت جان از بدن شریف خود بود، حرامیان لشکر یزید به حرم آن حضرت حمله کردند. حضرت، آنها را نهیب زد و فرمود: «وارجعوا الی احسابکم ان کنتم عربا کما تزعمون؛ به اصل و نسب خود رجوع کنید اگر عرب هستید آنگونه که گمان دارید.»[۱] زیرا در بین عربها رسم بود که کسی مزاحم زنان نمی شد ولو سخن تندی هم گفته باشد.
توضیح بیشتر؛ شاید در اطراف خود افرادی را بشناسیم که انسان های خوبی هستند و با همه سلوک خوبی دارند، اما با یک نفر دشمنی دارنند، و اینجاست که مردانگی و عدالت را در مورد او رعایت نمی کنند. در حالی که این افراد به مردانگی و عدالت خود می نازند و آن را جزء مرام خود(اصل و نسب خود) می دانند.

سخن آخر؛ ما باید راه و رسم خوب نیاکان را به جای آوریم و این اصل و نسب را حفظ کنیم؛ که الحمدالله همین عزاداری ها و سینه زدنها، از اصل و نسب خوب است.

پی نوشت ها
۱- لهوف، ص۱۴۴٫

 

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false