×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تنها نگذاشتن امام و پیشوای جامعه؛ راه حلی برای تداوم جامعه

یکی از اموری که از سیره حسینی، برای امروز ما خیلی بدرد می خورد؛ تنها نگذاشتن امام و حمایت از اوست؛ وگرنه دود این کار به چشم خودمان خواهد رفت.
حادثه کربلا را می توان حاصل عدم حمایت مردم از امام و پیشوای خود دانست. این نکته، نکته ای فوق العاده است که برای امروز ما خیلی بدرد می خورد. این نکته را حضرت علی(علیه السلام) در ضمن حدیثی می فرمایند: «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَهِ وَلِیِّهِ اِنْتَبَهَ بِوَطْأَهِ عَدُوِّهِ؛ کسی که در هنگام نصرت و یاری دادن امامش خواب باشد، با لگد دشمن بیدار می شود.»[۱] حضرت در این حدیث این نکته را گوشزد می کند: کسی که حرف امامش را گوش نکند و در راه اعتلای سرزمینش گام برندارد، سرزمینش رو به زوال رفته و چه بسا دشمن به سرزمینش حمله کند، و آن موقع است که تازه می فهمد چه خسارتی کرده است.
در زمان ما نیز گر چه امام معصوم در جامعه حضور ندارد اما به اعتقاد بسیاری از علمای بزرگ شیعه، ولی فقیه جانشین امام معصوم است.[۲]  در حال حاضر سید علی خامنه ای حفظه الله، سکاندار رهبری ایران است؛ و توانسته ایران را از فتنه هایی به سلامت عبور دهد.
طبق حدیث فوق، اگر مردم، حرف ایشان را گوش نکنند، شکی نیست که راه را برای ورود دشمن هموار می کنند. ایشان به تعبیر آیت الله نوری همدانی حفظه الله، «حسین زمان» هستند.[۳] به عبارت بهتر آیت الله نوری همدانی، اشاره به این داشته اند که اگر ایشان را تنها بگذاریم، همان بلایی که بر سر جامعه اسلامی در زمان سالار شهیدان آمد، اکنون نیز بر سر جامعه خواهد آمد.
چنانکه می دانیم مردم کوفه امام خویش را تنها گذاشتند و بر اثر حاکم شدن بنی امیه، گرفتار بلایی به اسم حجاج شدند.[۴] در مدینه نیز مردم ، گرفتار فاجعه حره گردیدند.[۵]
سخن آخر؛ مهم ترین درس نهضت کربلا، تنها نگذاشتن امام و ولی خداست؛ وگرنه جامعه گرفتار بلاهای بسیاری خواهد شد.

پی نوشت ها
۱-غرر الحکم و درر الکلم ؛ ج۱، ص۳۶۰
۲- دلایل عقلی و نقلی مساله ولایت فقیه
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/89/3405/15798/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%…
۳- مام خامنه ‎ای از نگاه حضرت آیهالله العظمی حسین نوری همدانی
https://portal.anhar.ir/node/26578#gsc.tab=0
۴- حجاج بن یوسف
https://fa.wikishia.net/view/%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%AC_%D8%A8%D9%86_%DB%8…
۵ – واقعه حره
https://fa.wikishia.net/view/%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D9%87_%D8%AD%D8%B1…

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false