×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
رابطه مستقیم بین مراسم اربعین و تقویت اسلام

اگر چه مراسم اربعین از حیث اعتقادی، یک مراسم شیعی است و برای اربعین شهادت امام سوم شیعیان برگزار می شود اما شکی نیست که این مراسم، در جهت تقویت اسلام نیز سهم بسزایی را بازی می کند.
بدیهی است هر چه این مراسم با شکوهتر برگزار شود، و تفرقه و ناهماهنگی بین خود شیعیان با هم، و بین شیعیان و مسلمانان  دیگر نباشد، برای اسلام و شیعه، عزت و اعتباری تصور می شود. بدین منظور شیعیان باید از کارهایی که باعث وهن شیعه است مانند قمه زنی، به شدت اجتناب نمایند. در بحث رابطه شیعیان و مسلمانان دیگر(اهل سنت) باید گفت از آنجا که در عراق، اهل سنت نیز در مراسم اربعین به پذیرایی از زوار (در خانه و موکب) اهتمام دارند، نقاط افتراق شیعه – سنی، و نیز بحثهای قومیتی(عرب و عجم، جنگ تحمیلی و…) بها داده نشود.
خلاصه اینکه باید بین شیعیان ایران و عراق و سایر کشورها، و نیز بین شیعیان و سایر مسلمانان(غالبا اهل سنت عراق) به گونه ای مراوده باشد که بفرموده امام صادق(علیه السلام) باعث زینت اهلبیت باشد: «معاشر الشیعه کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا؛ ای گروه شیعه باعث زینت ما باشید و نه باعث زشتی ما.»[۱]
مراسم اربعینی که در خور اهلبیت باشد، باعث زینت ایشان و زینت اسلام خواهد شد و جهانیان را متوجه عظمت اسلام خواهد کرد. این امر بر گسترش و تقویت اسلام در میان ادیان دیگر کمک کرده و راه را برای موج اسلام هراسی در میان افکار عمومی دنیا تا حدودی خواهد بست.

پی نوشت ها

سفینه البحار و مدینه الحکم و الآثار، الشیخ عباس قمی،   ج۷، ص۳۸۲٫

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false