×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
سفر به ایلام، ممنوع  / کویید۱۹ بی خیال نمی شود

عده قلیلی از هموطنان هستند که هیچ گونه توجهی به هشدارهای ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت ندارند و بر رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، برپایی چادرهای گروهی در طبیعت، رفتن به مسافرت و به خطر انداختن جان آن دسته از عزیزانی که همواره حقوق شهروندی را رعایت می‌کنند اصرار دارند و سبب تضییع حق دیگران می شوند.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::در روزهای منتهی به پایان سال به سر می‌بریم سالی که ایام تلخ و شیرین بسیاری در آن به مانند سال های گذشته را تجربه کردیم، با این تفاوت که سال ۹۹ با دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا آمیخته شد و تلخی این سال را برای ما نسبت به روزهای شیرین آن بیشتر کرد. همچنین لحظه های بسیار دردناکی را با هم تجربه کردیم و این ویروس بد ذات سبب رشد تا شاهد مرگ عزیزانمان در سراسر کشور و به تبع آن در استان ایلام باشیم بدون آن که کاری از عهده ما به دلیل ناشناخته بودن این ویروس برآید.

اما به تدریج با شناخت نسبی از این ویروس و چگونگی انتقال آن توسط شخص ناقل به دیگران و همچنین راه های محافظت در برابر آن توانستیم که در برابر این ویروس جهش یافته مخوف تا حدودی با رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله کنیم.

نکته‌ای که در این بین جای بسی تامل دارد، توجه نکردن برخی از هموطنان به رعایت مسایل بهداشتی است که موجب به خطر انداختن جان خود و دیگران می شوند که با توجه به اینکه عمل این دسته از هموطنان با آگاهی کامل از شرایط موجود صورت می‌گیرد قطعاً از لحاظ عرف و شرع به هیچ عنوان قابل پذیرش و گذشت نیست.

فرهنگ سازی رعایت پروتکل های بهداشتی

برای قطع زنجیره انسانی کرونا به ویژه در ایام نوروز که همگی علاقه‌مند هستند همانند سالهای گذشته به مسافرت و دید و بازدید بروند پا گذاشتن روی این علاقه و لغو مسافرت ها و عید دیدنی های خانوادگی غیر ضرور که منشاء اصلی انتقال ویروس کرونا است امری خداپسندانه، انسانی و ضروری است و باید تا ریشه کنی و به تاریخ پیوستن ویروس کرونا رعایت این‌گونه مسائل به یک فرهنگ تبدیل شود، فرهنگی که قطعاً به سلامتی و حفظ جان هموطنانمان می‌انجامد.

اما در این بین عده قلیلی از هموطنان هستند که هیچ گونه توجهی به هشدارهای ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت ندارند و در خیال اینکه “مرگ برای همسایه است” به سر می‌برند و با توجه به گذشت بیش از یک سال از این بحران به وجود آمده همچنان بر رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، برپایی چادرهای گروهی در طبیعت، رفتن به مسافرت و به خطر انداختن جان آن دسته از عزیزانی که همواره حقوق شهروندی را رعایت می‌کنند اصرار دارند و سبب تضییع حق دیگران می شوند.

بنابراین ستاد ملی مبارزه با کرونا و دیگر دستگاه‌های مربوطه باید برای جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا و حفظ جان و حقوق دیگر هموطنان، به خواهش و تمنا از مردم اکتفا نکنند و با افرادی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند و چمدان های سفر را بسته و آماده مسافرت هستند برخورد قانونی و قاطع شود و تمرکز خود را در این ایام ویژه به دو موضوع اصلی مهار کرونا و معیشت مردم معطوف کنند.

وضعیت هشدار کرونا  در استان های اطراف ایلام/ ممنوعیت برپایی چادر در ایام نوروز

در همین رابطه “محمد نوذری”، استاندار ایلام در شصت و یکمین نشست ستاد استانی مبارزه با کرونا گفت: تاکنون سه موج کرونا را پشت سر گذاشته ایم که در موج سوم در آبان ماه پاییز غم انگیزی به خاطر از دست رفتن شمار زیادی از هم وطنان رقم زد.

وی علت شکل گیری هر سه موج را غفلت از کرونا، عادی انگاری کرونا و کم رنگ شدن اجرای مصوبات و پروتکل های بهداشتی برشمرد و اظهار کرد: قطعا جلوگیری از شکل گیری موج چهارم کرونا نیازمند همکاری مسئولان و همراهی مردم است.

استاندار ایلام  افزود: هم اکنون ایلام در داخل یک مستطیل خطر کرونا از چهار گوشه از سمت عراق، خوزستان، کرمانشاه و لرستان قرار گرفته که نیازمند توجه لازم است.

نوذری با اعلام اینکه مرز مسافرتی مهران یک هفته دیگر تعطیل است، تصریح کرد: مرز مهران، بازارچه و مبادی ورودی خوزستان و دیگر استان ها باید به شدت کنترل شود.

وی در ادامه با اشاره به ایام پیش رو و پایان سال و تعطیلات نوروزی خواستار آماده باش تمام عوامل ستاد کرونای استان و شهرستان ها شد و گفت: در این ایام از سانه ها تقاضا دارم با تشکیل کمپین؛ نه به چهار شنبه سوری، نه به پنجشنبه و جمعه آخر سال، نه به سفر، نه به چادر زدن در راستای آگاه سازی افکار عمومی برای رعایت پروتکل های بهداشتی تلاش کنند.

رئیس ستاد استانی مبارزه با کرونا با عنوان این مطلب که ما مردم مهمان نوازی هستیم اما هیچگاه از کرونا استقبال نمی کنیم و در این شرایط کرونایی هیچ برنامه ای برای پذیرایی از مسافران نوروزی نداریم، اظهار داشت: در این ایام مسافران به ایلام سفر نکنند و ایلامیان ساکن دیگر استان ها هم با توجه به شرایط کرونا تا حد امکان به استان سفر نداشته باشند اما در صورت ورود به استان باید تست شوند.

استاندار ایلام دلیل خیز کرونا در هر منطقه عدم اجرایی شدن مصوبات و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مسوولان و مردم عنوان کرد و گفت: در این شرایط اهتمام فرمانداران در دو وظیفه تنظیم بازار و معیشت مردم و مهار کرونا خلاصه می شود.

نوذری در ادامه بیان داشت: شیوع و گردش کرونا در همه جای کشور و استان وجود دارد، سهل انگاری عواقب پشیمان کننده ای در پی خواهد داشت.

وی راه مهار کرونا را وحدت و همدلی مردم و مسئولان و ایجاد هم افزایی در اجرای مصوبات ستاد کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی عنوان کرد و تاکید کرد: در این راستا نقش امام جمعه ایلام در ایجاد وحدت و همدلی در استان محوری است.

وی از اهتمام و دلسوزی امام جمعه در امور مختلف به ویژه در بحث کرونا و کمک های مومنانه تشکر کرد و گفت: وجود شخصیت فرهیخته حاج آقا کریمی تبار برای استان یک نعمت است.

استاندار ایلام با اشاره به اهمیت پنجشنبه آخر سال برای مردم، اظهار داشت: معمولا حضور در آرامستان ها در پنجشنبه آخر سال یک فرهنگ و سنت قدیمی است اما در این شرایط باید مردم به گونه ای مدیریت کنند که با رعایت فاصله گذاری های اجتماعی و زدن ماسک از تجمعات بپرهیزند. همچنین از نیروی انتظامی نیز خواست در بحث چهارشنبه آخر سال با مدیریت مناسب از تجمع جلوگیری کند.

وی همچنین یکی دیگر از مشکلات را برپایی چادر در ایام عید برشمرد و گفت: با توجه به خطر ابتلا به بیماری کرونا نباید مردم چادر های گروهی برپا کنند.

استاندار ایلام در پایان از اصناف و بازاریان خواست تا در این ایام پایانی سال پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و از ایجاد تجمعات خودداری کنند و از رسانه ها نیز خواست تا با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در خصوص خطر تجمع در آرامستان ها، بازار را گوشزد کنند و همچنان  به رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید داشته باشند.

true
برچسب ها : , , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false