×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
اربعین ؛ نشانه قابلیت عاشورا به پهنای گیتی

همگام با عاشورا تا ظهور دولت جهانی حق

هر چه به ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام و تشکیل حکومت عدل جهانی نزدیک می شویم ارزش ها و مفاهیم دینی، راهکارها و جلوه های نوینی را برای هدایت جامعه ایمانی به سوی آرمان های جامعه مهدوی ارائه می کنند. یکی از این مفاهیم دینی والا، فرهنگ اربعین است.

 

با بررسی جریان این فرهنگ ( فرهنگ اربعین و عاشورا ) پر از حماسه و نور در طول تاریخ، نقش های متفاوتی از آن را مشاهده می کنیم تا این که به انقلاب اسلامی ایران می رسیم که نقطه عطف شکوفایی و ثمردهی این نهال حسینی است. در واقع انقلاب اسلامی ایران، ثمره نهالی است که حسین بن علی علیهما السلام در سال شصت و یک هجری در تاریخ بشریت نشاندند تا بالأخره هزار  و اندی سال پس از آن، با برقراری نظامی اسلامی در ایران، تاریخ شاهد اولین میوه های شیرین حماسه حسینی باشد.

اما نکته مهم آن است که، این نظام اسلامی تازه، شروع میوه دادن فرهنگ عاشوراست و هر سال باید منتظر پدیدار شدن برکات جدیدی از فرهنگ عاشورا در میان امت اسلامی باشیم. این، ترجمان سخن رسول خدا صلّی الله علیه و آله است که فرمودند: «حُسَیْنٌ‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ‏ حُسَیْن؛ [۱]‏  حسین از من است و من از حسین هستم.»

 

منطق عزت،حکمت و مصلحت

منطق عاشورایی به ما می آموزد که در عین این که باید منطقی و عقلایی عمل کنیم هرگز تسلیم فشارها و تهدید و ارعاب دشمنان قرار نگیریم. جبهه مقاومت و در رأس آن، نظام ایران اسلامی بارها و بارها از این منطق حماسه محور حسینی بهره جسته است و به خوبی راه خود را در استفاده بهینه از روح عاشورایی یافته است.

تدبیر نظام اسلامی زیر سایه هدایت الهی ولایت فقیه در برقراری ارتباط با همه کشورهای جهان با حفظ سه محور اساسی عزت، حکمت و مصلحت، نمونه ای از رفتار عاشورایی است که موجب می شود دشمنان اسلام نه با فشارهای گوناگون بتوانند امت اسلامی را به کنج عزلت بکشانند و نه بتوانند با وعده ها و نقشه های فریب کارانه جامعه اسلامی را از میدان مبارزه بیرون کنند.

امام حسین علیه السلام در کنجی ننشست تا دشمنان به سراغ او بیایند بلکه با حرکتی فعالانه و پویا و از موضع قدرتی که برگرفته از حقانیت بود دشمنان را به چالش دعوت کرد.

 

حق، منزوی شدنی نیست

از سوی دیگر، پس از شهادت ایشان و یاران باوفایشان، باز هم دشمنان نتوانستند حرکت حسینی را به انزوا بکشانند. با این که دشمن، تلاش بسیاری برای القای ضعف و زبونی و انزوا به بازماندگان عاشورا داشت اما عکس العمل هوشیارانه و موضع فعالانه قافله عاشورایی تهدیدهای سخت آن روزها را به فرصت هایی بزرگ و به فرهنگی ماندگار و عزت آفرین تبدیل کرد.

از جمله این عکس العمل ها پاسخ دندان شکنی است که زینب کبری سلام الله علیها در جواب طعنه و نیش زبان ابن زیاد ملعون می دهند. ابن زیاد با زبان طعنه پرسید: کار خدا با برادر و خاندانت را چگونه دیدی؟ حضرت زینب کبری سلام الله علیها فرمودند: «ما رأیت إلاّ جمیلا؛ [۲]من جز زیبایی چیزی ندیدم.»

با این جمله حضرت زینب سلام الله علیها، گویا میخی بر تابوت امید جبهه باطل نسبت به پیروزی بر جبهه حق کوبیده شد و تا ابد این معنی به بشریت منتقل شد که خورشید حق، خاموش شدنی نیست و باطل، هرگز توان از بین بردن حق را نخواهد داشت؛ چنان که قرآن کریم می فرماید: «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِق‏؛ [۳] بلکه ما حق را بر سر باطل مى ‏کوبیم تا آن را هلاک سازد؛ و این گونه، باطل محو و نابود مى‏ شود.»

 

پیش به سوی فتح سنگرهای باطل

همین چند وقت پیش بود که رهبر انقلاب، شهادت شهید حججی و غوغایی که پس از شهادت ایشان در ایران اسلامی به راه افتاد را نشانه پیروزی انقلاب اسلامی در جنگ فرهنگی به جبهه استکبار دانسته و فرمودند: «حالا شما نگاه کنید؛ متولّدین دهه‌ی ۷۰، امروز دارند می روند به‌عنوان مدافع حرم جان می دهند، سر می دهند و نیرو می دهند؛ نعششان برمی گردد! چه کسی این را حدس می زد؟ در همان دورانی که آن تهاجم وسیع فرهنگی بود، این گل ها در بوستان جمهوری اسلامی شکفته شدند، این نهال ها روییدند، حججی‌ها درست شدند؛ پس ما در جنگ فرهنگی پیروز شدیم و دشمن در جنگ فرهنگی شکست خورد.» [۴]

پس، انقلاب اسلامی و مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی توانستند سنگر فرهنگی را از دشمن پس بگیرند و الآن نوبت فتح سنگرهای دیگر از جمله سنگر اقتصادی است. همه این پیروزی ها در ادامه بروز جلوه های عاشورا در هر لحظه و زمان است.

 

اربعین؛ نشانه قابلیت عاشورا به پهنای گیتی

فتح سنگرهای مختلف دشمنان اسلام ناب، مرز نمی شناسد و عاشورا از قابلیتی بی انتها برخوردار است که می تواند کنترل دنیا را به دست مستضعفین و مسلمین درآورد و حتی همین فرهنگ عاشوراست که انتظار می رود عدالت را در تمام دنیا نهادینه سازد.

برپایی و رشد شگفتانه راهپیمایی اربعین حسینی، بهت دشمنان اسلام را در پی داشت و آن ها که چنین حرکتی عظیمی را در افسانه های خیال خود نیز نمی دیدند خود را با پدیده ای بی مانند و استثنایی روبرو می دیدند که نشان از قدرتی فوق العاده برای اداره تمام جهان داشت.

پس عاشورا، رودخانه ای است که به بی نهایت اقیانوس های سعادت ما را خواهد برد؛ به امید آن روز، باید عاشورایی ادامه دهیم.

 

پی نوشت

[۱] ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات – نجف اشرف، چاپ: اول، ۱۳۵۶ش، ص ۵۲٫

[۲] اخطب خوارزم، موفق بن احمد؛ مقتل الحسین علیه السلام، ناشر: أنوار الهدی قم، ۱۳۸۱ ه.ش، ج ۲، ص ۴۷٫

[۳] سوره انبیاء، آیه ۱۸٫

[۴] بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم؛ ۱۳۹۷/۰۵/۲۲.

true
برچسب ها : , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false