×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
برای انجام ندادن آموزه های دینی (روزه)، دنبال بهانه نباشیم

برخی انسان های بی ایمان، با آوردن بهانه های مختلف، سعی دارند که آموزه های دینی را کنار بگذارند؛ مثلا می گویند که به خاطر خوب نبودن افراد نمازگزار و روزه گیر، ما نماز و روزه نمی خوانیم. در حالی که مشکل اصلی آنها چیز دیگریست. همین رفتار را نیز دشمنان پیامبر اسلام نسبت به آن جناب داشتند و با بهانه های مختلف از ایمان آوردن به ایشان طفره می رفتند.

یکی از بهانه های دشمنان رسول خدا، غیر قابل فهم بودن مفاهیم دینی بود. «وَ قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ‏ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِکُفْرِهِمْ فَقَلیلاً ما یُؤْمِنُونَ؛ «و (آنها از روى استهزا) گفتند: دلهاى ما در غلاف است! (و ما از گفته تو چیزى نمى ‏فهمیم. آرى، همین طور است!) خداوند آنها را به خاطر کفرشان، از رحمت خود دور ساخته، (به همین دلیل، چیزى درک نمى‏ کنند؛) و کمتر ایمان مى ‏آورند.»[۱]

کم نیستند افرادی که در این ماه(رمضان) به بهانه سخت بودن روزه، نه تنها روزه نمی گیرند؛ بلکه روزه را نیز خدای ناکرده تضعیف کرده و مسخره می نمایند. در حالی که اگر اینها واقعا روزه برایشان سخت است و ضرر دارد، می توانند روزه نگیرند وشاید هم جایز نباشد روزه بگیرند[۲] اما از آنجایی که روزه را تضعیف می کنند، معلوم است که مشکل از جای دیگریست و آن، میانه نداشتن آنها با روزه است.

کم نیستند افرادی که به بهانه ندانستن علت آموزه های دینی(مثل نماز) از خواندن آن طفره رفته و بالاتر از آن، خدای ناکرده نماز را  مسخره می کنند. غافل از این که؛ آنها هنگام مراجعه به دکتر، از علت تجویز قرص های جور واجور نمی پرسند؛ زیرا که به دکترــ که بی عیب واشکال هم نیست ــ اعتماد دارند؛ ولی نسبت به خدای منزه از هر عیبی، اعتماد ندارند. بنابراین راز مخالفت آنها با نماز، نکته دیگریست.

خداوندا! عاقبت ما را ختم به خیر بفرما. انشاءالله.

پی نوشت

۱ــ بقره/۸۸

۲ــ رجوع شود به توضیح المسائل مراجع

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false