×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
در مقایسه ایران با کشورهای دیگر باید شرایط را دید

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در فرازی از بیانیه گام دوم به مقایسه بین انقلاب ما و انقلاب های دیگر اشاره کردند. در چندین پست قبلی درباره وضعیت انقلاب قبل از پیروزی با انقلاب های دیگر بحث کردیم؛ الان در باره ما بعد انقلاب خود و انقلاب های دیگر(کشورهای دیگر) بحث خواهیم کرد.

اگر بخواهیم کشور خود را از لحاظ پیشرفت با کشوری مقابسه کنیم؛ باید با کشوری همطراز مقایسه کنیم. بهترین مثال در این زمینه کشور مصر است. یکی از روزنامه نگاران مصری که اتفاقا ضد ایران هم هست؛ به واقعیت های موجود اشاره می کند: «ما و ایرانی ها بیش از سی سال پیش در فضای بین الملی در یک سطح بودیم. ایرانی ها راه مبارزه و مقاومت در برابر ابر قدرت ها، بخصوص آمریکا را انتخاب کردند و ما مسیر سازش را برگزیدیم. سپس در انتها نتجه می گیرد که وقتی در مملکتی رهبر درست و حسابی نباشد، خب! وضعیت می شود مصر، وقتی در جامعه ای وحدت نباشد می‌شود عراق، وقتی در کشوری فرمانده ی استواری نداشته باشد می‌شود پاکستان، وقتی درکشوری به ظاهر مسلمان رهبر و رئیس آن مملکت، خود فروخته به شرق وغرب باشد می‌شود ترکیه.»[۱]

وقتی روزنامه نگار مصری، خیانت کشورش به اعراب و خط سازش را نتیجه در جا زدن کشورش می داند؛ این آیه به ذهن انسان می آید. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَهً مِنْ دُونِکُمْ لا یَأْلُونَکُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ؛ اى اهل ایمان! از غیر خودتان براى خود محرم راز نگیرید؛ آنان از هیچ توطئه و فسادى درباره شما کوتاهى نمى‏کنند؛ شدت گرفتارى و رنج و زیان شما را دوست دارند‏.»[۱]

اما در مورد مقایسه کشورمان با سایر کشورها باید شرایط را دید.

مقایسه ایران و کره جنوبی: اولا درست است آن ها از لحاظ اقتصادی از ما جلوترند؛ ولی چه بسا کره جنوبی(مانند مصر) به حال ایران غبطه بخورد؛ زیرا در چنگال آمریکا هستند و به او باج می دهند ولی به روی خود نمی آورند. دوما ما باید عوامل پیشرفت اقتصاد کره را ببینیم و تحلیل های غلط ندهیم. ما باید ببینیم چرا در علوم هسته ای از کره جلوتریم ولی در اقتصاد نه؟ ما چهل سال است که تحریم هستیم و با این وجود روز به روز بالنده می شویم. آیا کره تحریم است؟ شاید کسی بگوید چرا مصر سازش کرد و پیشرفت نکرد ولی کره سازش کرد و پیشرفت می کند؟ اولا پیشرف کره چه بسا معلول همت مسولان آن کشور بوده باشد تا سرمایه گذاری آمریکا و نظایر آن. ثانیا: کشورهای غیر مسلمان در حالت کلی در یک خط هستند(کره و آمریکا) و ممکن است ترحمی به غیر مسلمانان(کره و ژاپن و…) بکنند ولی کوچک ترین ترحمی به کشورهای مسلمان ندارند و در جهت تحقیر آنان کار می کنند. سوءاستفاده آمریکا از عربستان را ببینیم(ترامپ علنا می گوید گاو شیر ده است).

 

در مورد مالزی و اندونزی هم باید گفت ما بحمدالله از این کشورها فاصله چندانی نداریم و چه بسا در زمینه هایی از آنها هم جلوتر باشیم. به علاوه مشکل عمده آن ها انفعال داشتن در برابر آمریکا و بی طرف بودن در مشکلات مسلمانان(فلسطین، میانمار، گرسنگان آفریقا و…) است و این بحث کمی نیست. این یک مطالبه قرآنیست. ظاهرا مالزی از خواب بیدار شده و  دارد به نفع فلسطین حرف هایی می زند.

 

 

پی نوشت

 

۱ــ کلیک کنید

 

۲ــ آل عمران/۱۱۸

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false