×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
استفاده از فصل جوانی با الگوهای خوب

استفاده از فصل جوانی با الگوی خوب

یکی از سرسبزترین و شاداب ترین فصل زندگی هر انسان، فصل جوانی است که باید با یک برنامه ریزی منسجم، و استفاده از الگوی خوب از آن نهایت استفاده را برای موفقیت در دنیا و آخرت برد و از مخاطرات آن جلوگیری کرد.

امام على علیه السلام در باره استفاده از فصل جوانی می فرماید:«فی قَولِ اللّه عَزَّوَجَلَّ «وَ لاَ تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنیا» : لا تَنسَ صِحَّتَکَ وَ قُوَّتَکَ وَ فَراغَکَ وَ شَبابَکَ وَ نَشاطَکَ اَن تَطلُبَ بِهَا الخِرَهَ؛ درباره آیه سهم خود را از دنیا فراموش مکن : [یعنى] سلامتى، توانایى، فرصت، جوانى و شادابى ات را فراموش مکن، تا با آنها، آخرت را به دست آورى.»[۱]

بنابراین باید برای استفاده درست از شور و نشاط  و فرصت جوانی در مسیر اعتلای زندگی، الگوی خوب مناسبی در ذهن انسان باشد.

یکی از الگوها خوب برای جوانان ــ که در دوره  بلوغ قرار دارند و باید با هوای نفس مبارزه کنند ــــ حضرت یوسف(علیه السلام) است که سوره ای در قرآن نیز به نام ایشان است.

کسی فکر نکند که آن جناب چون پیامبر بود، به راحتی از آن کار بد چشم پوشید(میلی نداشت)؛ خیر، بلکه با هوای نفس مبارزه کرد. « آن زن باز در وصل او اصرار و اهتمام کرد و یوسف هم اگر لطف خاص خدا و برهان روشن حق را ندیده بود (به میل طبیعى) در وصل آن زن اهتمام کردى، ولى ما این چنین کردیم تا قصد بد و عمل زشت را از او بگردانیم که همانا او از بندگان برگزیده ما بود.»[۲] بنابراین جوان مسلمان باید به تاسی از این پیامبر خدا و  نیز  اهل بیت(علیهم السلام) با هوای نفس مبارزه کند و نباید به بهانه جوانی و ناپختگی و این قبیل سخنان، خود را دام مشکلات اخلاقی بیندازد.

گذشته از این الگوی مهم، ما  الگوهای دیگری نیز داریم

یکی از این الگوها که خیلی از جوانان با افتخار، نام آن را بر خود نهاده اند، حضت علی اکبر(علیه السلام) است. جوانی که شور جوانی خود را در راه اهداف امام خود نهاد و مدافعی شد برای حرم زینب(سلام الله علیها).

 خیلی از جوانان ما با عشق علی اکبر(علیه السلام) و قاسم بن الحسن(علی السلام) به جبهه های جنگ شتافتند. اکنون نیز جوانان مدافع حرم، جوانی خود را با تاسی به حضرت علی اکبر و حضرت قاسم، وقف دفاع از حرم زینبی می نمایند.
در زمینه علمی نیز باید جوان مسلمان بداند که اهل بیت(علیهم السلام) توصیه های زیادی به علم آموزی داشته اند. امام صادق(علیه السلام) که دنیا مرهون احادیث فیزیک و شیمی اوست و شاگردان زیادی داشت، فرموده است که دوست دارم جوان مسلمان را در دو حالت ببینم؛ یا دانشمند یا دانشجو.[۳]

گاهی جوان مسلمان وشیعه غافل از پشتوانه دینی و علمی خودی(ایران) به ستایش از دانشمندان سکولار غربی می پردازد. او بدون شک الگو  را گم کرده است. متاسفانه گم گردن الگوی علمی، باعث بی هویت شدن بخشی از جامعه علمی و جوان ما شده است( تدریس علوم سکولار در داشگاه).

 

پی نوشت

۱ــ قصص، آیه ۷۷ ؛ معانی الاخبار ص۳۲۵

۲ــ یوسف/۲۴

۳ــ امالى (طوسى) ص ۳۰۳، ح ۶۰۴

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false