×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
اقتصاد مقاومتی در خانواده با تاکید بر نقش بانوان

اقتصاد مقاومتی در خانواده با تاکید بر نقش بانوان
خانواده کوچک ترین واحد اجتماع است و تمام برنامه های جامعه از این نهاد، پشتیبانی می شود. یکی از این برنامه های جامعه ما، اقتصاد مقاومتی است. ما در این نوشتار، به موضوع اقتصاد مقاومتی در خانواده با تاکید بر نقش بانوان خواهیم پرداخت.
  رسول عظیم الشان اسلام حضرت ختمی مرتبت(صلی الله علیه و آله) درباره نقش زنان در اقتصاد خانواده می فرمایند: «لا یَحِلُّ لِلْمَرْأدِ اَنْ تَتَکَلَّفَ زَوْجَها فَوْقَ طاقِتِهِ؛ برای زن جایز نیست که شوهرش را به بیش از توانایی ‏اش مجبور کند.»[۱]
البته مرد وظیفه دارد که زندگی متعارفی را برای خانواده خود فراهم کند؛ اما…
از آنجا که زنان، زندگی خود را با دیگران مقایسه می کنند(مبل، یخچال و…) و دوست ندارند که از قافله عقب بمانند، گاهی سخت گیری های بی موردی هم از جانب آنها اعمال می شود و اختلافاتی را هم به وجود می آورند. بنابراین پیام حدیث به این گونه سخت گیری ها ارتباط پیدا می کند.

متاسفانه برخی از بانوان برای چشم و هم چشمی بیشتر، اجناس گران قیمت و خارجی(برند) می خرند. در حالی که چه بسا مشابه داخلی(باکیفیت) هم دارند. این رفتار برخی از بانوان مخالف اقتصاد مقاومتی در خانواده است.
یکی دیگر از موارد، اقتصاد مقاومتی در خانواده ، قناعت کردن است که بانوان سهم عمده ای در آن ایفا می کنند. قناعت کردن، کم مصرف کردن نیست؛ بلکه بجا مصرف کردن است. پیامبر اسلام در حدیث دیگری به این رفتار خوب ــ که باید بانوان داشته باشند ــ اشاره می کند: « بهترین زنان شما… هنگامی که خرج می ‏کند، بجا خرج کند، و هنگامی که خرج نمی ‏کند بجا از خرج کردن خودداری ورزد . چنین زنی کارگزاری از کارگزاران خداست.»[۲]
یکی از موارد اقتصاد مقاومتی نیز استفاده کردن بجا از امکانات است، که در خانواده می تواند فرهنگ سازی شود و به جامعه تسری داده شود.

نکته مهم: چون بانوان محترم، بیشتر  درگیر شستشو و پخت و پز خانه و کلا مدیریت داخلی خانه هستند، می توانند در بحث کاهش انرژی به خانواده و جامعه کمک کنند(کاهش مصرف گاز و آب و…). زیرا که مصرف انرژی در ایران زیاد است.

پی نوشت
۱ــ مستدرک‏ الوسائل، ج‏۱۴، ص‏۲۴۲

۲ــ کافی، ج ۵، ص ۳۲۵

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false