×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
استقلال ــ اقتصادی ــ را ـــ جدی ــ بگیریم

استقلال اقتصادی را جدی بگیریم
امروزه استفاده از دلار، استقلال اقتصادی کشورها(از جمله کشور ما) را تهدید می کند. از این رو برخی از کشورها مثل روسیه به فکر حذف دلار از مبادلات خود افتاده و به دنبال این است که چین و ایران را نیز با خود همراه کند، که در این صورت ضربه بزرگی به اقتصاد آمریکا وارد خواهد شد.[۱] این روند در طول تایخ مسلمین نیز وجود داشت و جدا از استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی مسلمین نیز تهدید می شد که با تدبیر امام باقر(علیه السلام) ختم به خیر شد.

در زمان عبدالملک، صنعت کاغذ در اختیار رومی ها بود، و بر آن کاغذها عبارت «اب، ابن، روح» نقش بسته بود، عبدالملک اموی بر آن شد که برای مقابله با رومیان، شعائر اسلامی را بر کاغذها بنویسند. قیصر روم بعد از باخبر شدن از ماجرا، تهدید کرد که اگر وضع به سابق برنگردد، سکه های حاوی توهین به پیامبر اسلام را منتشر خواهد کرد. خلیفه اموی ناچار از امام باقر(علیه السلام) مشورت خواست و امام نیز ضرب سکه اسلامی را پیشنهاد داد و فرمود که رومیان در مقابل عمل شما، موفق به هیچ کاری نخواهند شد و این گونه هم شد.[۲]

البته کسی نمی گوید که ما از فردا دلار را حذف کنیم و رابطه اقتصادی را قطع کنیم و… سخنانی که برخی غرب زده ها می زنند؛ بلکه ما باید اقتصاد خود را در مقابل نفوذ اقتصادی آنها مصون کنیم. به هر طریق که ممکن است؛ مثل گرفتن تضمین کافی برای تخلف نکردن شرکت های خارجی. مگر ما در همین دو سه سال اخیر چند قرار داد با اروپا نبستیم؟ نتیجه اش چه شد؟ به بهانه تحریم کشور ما را ترک کردند.
بنا براین کشور ما هر چه بیشتر به استقلال اقتصادی برسد، برایش کم هزینه تر تمام خواهد شد. استقلالی که آموزه های دینی ما نیز بر آن تاکید می کنند.
در آیه ۲۸ توبه بعد از تذکر به مسلمین برای منع ورد مشرکین به مسجدالحرام، مسلمین را به نهراسیدن از تبعات اقتصادی عدم رابطه با آنها دعوت می کند: «وَ إِنْ خِفْتُمْ عَیْلَهً فَسَوْفَ یُغْنِیکُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ إِن اللَّهَ؛ اگر از فقر(رشد منفی اقتصاد) مى‏ ترسید، خداوند هر گاه بخواهد، شما را به کرمش بى‏ نیاز مى‏ سازد؛ (و از راه دیگر جبران مى‏ کند؛).»[۳] پیام آیه برای جامعه ما این است که اگر تحریم شدید، فکر نکنید آخر دنیاست.
اگر چه در جریان تحریم ها، مشکلاتی نیز برای کشور پیش آمد؛ اما از طرف دیگر سبب شکوفایی و نوآوری شد. اگر ما اقتصاد مقاومتی را به درستی اجرا کنیم، خیلی از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد. انشاءالله.

پی نوشت
اــ کلیک کنید

۲ــ أعیان الشیعه، امین، سید محسن، تحقیق سید حسن امین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۰۳ق، ج۱، ص۶۵۴.

۳ــــ توبه/۲۸

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false