×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
واقعیت این است؛ غفلت از خدا، غفلت از  خود

واقعیت این است؛ غفلت از خدا، غفلت از خود
شاید برخی ازافراد لاابالی یا افراد ناآگاه نسبت به دین، خیال کنند که دین یک مقوله جدا است و دنیا یک مقوله جدا، و انسان اگر دین نداشته باشد، برای دنیای او مشکلی پیش نمی آید. در حال که واقیعت چیز دیگریست و غفلت از خدا، غفلت از خود را به دنبال دارد. خیلی از دستورات اجتماعی اسلام (ازدواج، قرض دادن، کمک کردن و…) در عین حال که شرعی هستند، دنیای ما را نیز سر و سامان می دهند، و در صورت بی  اعتنایی به آنها عواقب ناخوشایندی گریبان انسان را می گیرد.
خدای بزرگ در سوره حشرمی فرماید: «وَ لا تَکُونُوا کَالَّذینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون‏؛ و همچون کسانى نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به «خود فراموشى» گرفتار کرد، آنها فاسقانند.»[۱]

تفسیر نمونه درذیل این آیه می نویسد: «اصولا یکى از بزرگترین بدبختی ها و مصائب انسان خود فراموشى است، چرا که ارزش ها و استعدادها و لیاقت هاى ذاتى خود را که خدا در او نهفته و از بقیه مخلوقات ممتازش ساخته، به دست فراموشى مى ‏سپرد، و این مساوى با فراموش کردن انسانیت خویش است.»[۲]
به بیان دیگر باید گفت که اگر خداوند دستور به رعایت حجاب، احترام به والدین، حلال و حرام و پاکی و عبودیت داده است، برای بهتر شدن زندگی ماست. خیلی از قتل ها و خیانت ها و جنایت ها ــ که زندگی انسان را تباه می کنند ــ  ریشه در رعایت نکردن فرامین خداوند است.

ناگفته نماند که کمتر عاقلی خیال می کند که اگر دین نداشته باشیم، برای دنیای ما مشکلی پیش نمی آید. اما وجود شبهات فراوان و تبلیغات گسترده باعث شده که این گونه تفکر صد درصد باطلی به وجود بیاید. از طرف دیگر ما در جامعه می بینیم افرادی که زندگی آنها بر اثر توجه نکردن به دستورات عقلی و منطقی دین، تباه شده است(اراذل و اوباش و سارقین و نظایر آن) ادعای فوق را دارند. به بیان دیگر غفلت از خدا،  غفلت از خود را نصیبشان کرده است.

 

پی نوشت
۱ــ حشر/۱۹

۲ـــ تفسیر نمونه،ج‏۲۳، ص۵۴۱

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false