×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
حجاب  اسلامی؛ دستور شرعی، مسلم عقلی و ضرورت اجتماعی

حجاب اسلامی؛ دستور شرعی، مسلم عقلی و ضرورت اجتماعی
در سال های اخیر شبهات زیادی علیه حجاب اسلامی می شود و آن را یک موضوع اجباری می دانند. بهانه آنها برای این شبهه، نبودن اکراه در دین است.
در این باره باید به دو سه نکته توجه داشت.
نکته اول: نبودن اکراه در دین برای اصل دین است؛ نه اینکه کسی دین را بپذیرد و ملزومات آن (حجاب) را رد کند. چنان که تفسیر نمونه در شان آیه لا اکراه فی الدین می نویسد: «همانگونه که از شان نزول آیه استفاده مى‏ شود، بعضى از ناآگاهان از پیامبر اسلام مى‏ خواستند که او همچون حکام جبار با زور و فشار اقدام به تغییر عقیده مردم (هر چند در ظاهر) کند، آیه فوق صریحا به آنها پاسخ داد که دین و آیین چیزى نیست که با اکراه و اجبار تبلیغ گردد.»[۱]

۲ــ در ادامه آیه لا اکراه فی الدین به نکته قابل تاملی اشاره شده است: «لا إِکْراهَ‏ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ؛ در قبول دین، اکراهى نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافى، روشن شده است.»[۲] پیام این آیه این است که دین، هدایت و رشد است و هر کسی که خواهان رشد و کمال باشد، می پذیرد.یکی از کمالات انسان ها(مخصوصا بانوان)، موضوع حجاب اسلامی است. زیرا بانوان حیای بیشتری دارند و حفظ این حیا با حجاب اسلامی تناسب بیشتری دارد. خلاصه؛ داشتن حجای یک امر عقلایی و ارزشمند است که بر کمتر انسان آگاه و بی غرضی(مخصوصا بانوان) پوشیده است.

نکته سوم: در شبهات پیرامون حجاب، عنوان می شود که چرا نماز اجباری نیست ولی حجاب اجباری است؟ پاسخش این است که حجاب یک امر اجتماعی است و نبود آن در جامعه سبب آسیب هایی فراوانی خواهد شد که غیر قابل کتمان است. بنابراین حتی اگر کسی اعتقادی به آن نداشته باشد، باید به مقررات احترام بگذارد و امنیت جامعه را بر هم نزند(اراذل و اوباش و مزاحمان نوامیس مردم). «وَ لا تَقْعُدُوا بِکُلِّ صِراطٍ تُوعِدُونَ وَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ تَبْغُونَها عِوَجاً؛ و بر سر هر راه ننشینید که (مردم با ایمان را) تهدید کنید و مؤمنان را از راه خدا باز دارید، و با (القاى شبهات،) آن را کج و معوج نشان دهید.»[۳]

اگر خدای ناکرده ما به این نکته توجه نکنیم، باید فردا منتظر باشیم که کسانی ادعا کنند چرا  سرقت جرم است؟ چرا قتل جرم است؟ چرا و چرا…؟ مگر لا اکراه فی الدین، اینجا را هم نمی گیرد؟

خلاصه این که؛ حجاب یک فرمان شرعی و مسلم از نظر عقل و یک ضرورت اجتماعی در جامعه است که نباید به بهانه اکراهی نبودن دین از کنار آن گذشت.

پی نوشت
۱ــ تفسیر نمونه ،ج‏۲، ص ۲۷۹

۲ــ بقره/۲۵۶
۳ــ اعراف/۸۶

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false