×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کربلا و درس استفاده از فرصت های خوب

استفاده از فرصت های خوب، همواره سبب سعادت و پیروزی انسان می شود. این نکته در صحنه ی کربلا به طور چشمگیری، خود را نشان می دهد. استفاده حر بن یزید ریاحی فرصت های خوب، و عدم استفاده ابن حر جعفی از فرصت ها، باید برای ما ارادتمندان سالار شهیدان درس باشد.

بدون شک یکی از عوامل سعادت حر بن یزید ریاحی،  استفاده از فرصت همراهی با سلاله رسول خدا بود. او که به خوبی می دانست این فرصت را باید غنیمت دانست، از آن بهترین استفاده را به عمل آورد و فرموده مولای متقیان را آویزه گوش خود قرار داد. «الفُرصَهُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ، فانتَهِزُوا فُرَصَ الخَیرِ؛ فرصت، چون ابر مى‌ گذرد؛ پس، فرصت کار خوب را غنیمت  دانید.»[۱] آری حر از فرصت بدست آمده نهایت استفاده را به عمل آورد، و به تعبیر خودش در مقتل، هنگامی که خود را بین بهشت و جهنم مخیر می دید، بهشت را برگزید.[۲] و در دنیا نیز نام نیکویی از خود به یادگار گداشت.

اما عبیدالله بن حر جعفی، با بهانه آوردن های سست، خود را از کاروان حسینی محروم کرد.[۳] او بعدها پشیمان شد و در لشکر مختار برای خونخواهی سالار شهیدان قرار گرفت اما از این فرصت نیز استفاده نکرد و با خیانت به مختار، در کنار مصعب بن زبیر قرار گرفت و نهایتا هم عاقبت بخیر نشد.[۴]
سخن آخر اینکه، استفاده از فرصت های خوب، یکی از درس های آموزنده کربلاست که ما همگان، مخصوصا ارادتمندان سالار شهیدان، باید خود را به آن متصف کنیم.
انشاالله.

پی نوشت ها
۱- جامع أحادیث الشیعه، آیت الله بروجردی،ج۱۴، ص۳۱۷٫
۲- لهوف سید بن طاووس، ص۱۲۸٫
۳- . فتوح ابن اعثم، ج ۵، ص ۱۳۰-۱۳۲٫

۴- تاریخ طبری، ج ۴، ص ۳۰۷٫

true
برچسب ها : , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false