×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
چرا ماهواره برای ایران سربلند مهم است؟

ماهواره‌ها با کاربرد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و… سالیانی است که مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است. ماهواره خیام نیز که اخیرا توسط ماهواره‌بر روسی از قزاقستان پرتاب شد به عنوان بخشی از برنامه توسعه ماهواره‌های ایرانی که قدرت تصویربرداری بالایی خواهند داشت (دقتِ تقریبا یک متر) تعریف می شود.

ماهواره‌ها نقشی مهم در تکمیل داده های بانک اطلاعاتی جامع دارند. ایران با توجه به وسعت جغرافیایی، مواجهه با حوادث و قرار گرفتن در منطقه ای استراتژیک، نیازمند پایش گسترده منابع سرزمینی است و بدین منظور نیازمند توسعه صنعت فضایی و ماهواره‌ای است. همچنانکه پیش بینی حوادثی مانند زلزله و سیل یا بررسی و پایش موضوعاتی مانند میزان کشت گندم در کشور از طریق استفاده از ماهواره‌ها به دست می‌آید.

اگرچه توانایی تولید و ارسال‌ ماهواره و قرار گرفتن در جمع کشورهای دارای این فناوری مهم نیز از اهمیت ویژه ای برای کشورمان برخوردار است؛ اما ارسال ماهواره‌خیام توسط ماهواره بر روسی دارای پیامهایی مهمی است:

– تعمیق روابط با روسیه؛
ایران با معرفی خود به عنوان کشوری که توانایی تولید انواع‌ماهواره ها را دارد، در ادامه همکاری‌های خود با روسیه، از فرصت قدرت موشکی روسیه (ماهواره بر سایوز) نهایت استفاده را کرده تا ماهواره خود را در مدار قرار دهد.

– صرفه جویی مالی؛
ارسال ماهواره توسط ماهواره بر روسی، صرفه جویی ارزی را برای کشور دارد.

– امکان واردات فناوری ماهواره ای روسیه

همکاری‌های ماهواره‌ای و ارتباطاتی باعث می‌شود بخشی از نیاز فناوری خود را از روسیه تامین کنیم. روسیه از دوران شوروی سابق، جزو کشورهای پیشرو در ساخت و ارسال‌ماهواره است.

– یافتن بازارهای فضایی
هر اندازه تکنولوژی ماهواره‌های ایرانی بهتر باشد، می‌تواند به عنوان سفارش‌گیرنده در عرصه جهانی خود را معرفی کند. تعداد کمی از کشورها زنجیره کامل تولید و ارسال‌ماهواره را در اختیار دارند و ایران یکی از این کشورهاست.

به هر حال تولید ماهواره‌های باکیفیت علاوه بر رفع نیازهای داخل، کمک شایانی به گشودن عرصه‌های جدید اقتصادی و سیاسی می‌کند و دولت آقای رئیسی نیز باید برنامه جامع و مدونی برای این صنعت در نظر داشته باشد.

 

منبع خبر : اندیشه برتر
true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false