×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
نوروز فرصتی برای سر و سامان دادن به منابع طبیعی کشور

از آنجا که نوروز سرآغاز طبیعت است چه بهتر که در کشور ما از این فرصت استفاده شود و طبیعت کشور خود را سر و سامان دهیم.

 

خدای بزرگ، طبیعت و زمین را در خدمت ما قرار داده تا شکر نعمت های او را بجا آوریم. چنان که در قرآن آمده است: «وَ لَقَدْ مَکَّنَّاکُمْ فِی الْأَرْضِ وَ جَعَلْنا لَکُمْ فیها مَعایِشَ قَلیلاً ما تَشْکُرُون؛ ما تسلط و مالکیت و حکومت بر زمین را براى شما قرار دادیم؛ و انواع وسایل زندگى را براى شما فراهم ساختیم؛ اما کمتر شکرگزارى مى‏ کنید.»[۱]

پیام این آیه این است که خداوند، زمین را در خدمت ما انسان ها قرار داده است تا از آن استفاده کنیم و زندگی خود را از آن طریق (کشاورزی، باغداری و…) به پیش ببریم و علاوه بر شکر نعمت های او، شکر عملی نعمت های او را هم بجا بیاوریم. شکر عملی ما این است که طبیعت را تخریب نکنیم و از جنگل ها و کوه ها و مراتع و…حفاظت کنیم.

چنان که می دانیم در کشور ما روزهای پایانی اسفند را به درخت کاری اختصاص می دهند. این حرکت روبه جلو در راستای سر و سامان دادن طبیعت کشور (درختان و مراتع و…) است. اما چه بهتر که این حرکت به هفته منابع طبیعی محدود نشود و همراه با نوروز و بهار، پرونده محیط زیست کشور را (جنگل ها و…) بررسی کنیم و اگر تخریبی روی داده است در جهت جبران و بهبود آن تلاش کنیم.

متاسفانه در سالیان اخیر در کشور ما تخریب محیط زیست ــ مخصوصا درختان ــ نگران کننده است. این نکته سبب آسیب های جدی به کشور خواهد شد. چنان که یکی از عوامل سیل سال قبل، متاسفانه تخریب درختان بود. زیرا وقتی که زمین پوشش گیاهی نداشته باشد در مقابل سیل، بی پناه و آسیب پذیر است.

 

پی نوشت

۱ــ اعراف/۲

 

true
برچسب ها : , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false