×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true

کشور ما  کشور مسلمانیست و دشمنان زیادی دارد. این نکته می طلبد که ما علاه بر محتاج نبودن به کشورهای دیگر، حتی احتیاجات آن ها (کشورهای غیر مسلمان) را نیز برآورده کنیم. بدون شک این نکته می تواند یکی از نقاط قوت سیاست خارجی ما قلمداد شود.

ما پیرو  امامی هستیم که بر بی نیازی از مردم(دیگر کشورها) تاکید می کند. «عِزُّالْمُؤْمِنِ غِناه عَنِ النّاسِ؛[۱]عزّت و شخصیّت مؤمن در بى نیازى از مردم است.»[۱] البته بی نیازی از مردم به معنی تافته جدا بافته از دیگران نیست؛ بلکه به معنی این است که محتاج و اسیر دست دیگران(دیگر کشورها) نباشیم که لطفی در حق ما کنند. وگرنه ارتباط با دنیا، یک اصل عقلی و کتمان نکردنی است  و حتی قرآن به ما می آموزد که: «خدا شما را از نیکى کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانى که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهى نمى ‏کند؛ چرا که خداوند عدالت‏ پیشگان را دوست دارد.»[۲]

وقتی کشورهای دیگر(مخصوصل متخاصم) ببیند که ما محتاج آن هاییم؛ به اصطلاح برای ما کلاس می گذارند و ما را تحقیر می کنند. وقتی دشمن ببیند که ما محتاج فلان کالا هستیم؛ به دوستان خود دستور می دهد که ما را تحریم کنند. بنابراین باید ضمن قوی کردن خود، بتوانیم احتیاجات کشورهای  مسلمان و دوست خود، و حتی کشورهای دیگر را برآورده کنیم.

در روزهای اخیر که ویروس کرونا در چین شیوه پیدا کرد و جان عده ای را گرفت؛ توجه چین و کشورهای مجاور آن متوجه ماسک های ضد کرونای ایرانی شد[۳]  علاوه بر آن ایران اسلامی، مقادیری ماسک به صورت هدیه به کشور چین داد.[۴] در راستای عمل به فرمایش قرآن(آیه فوق).

 

حاصل سخن آن که؛ یکی از راه های قوی شدن، بی نیازی از کشورهای دیگر در وهله اول و سپس برآوردن مشکلات آن کشورها(صادرات، کمک بشر دوستانه و نظایر آن) در وهله بعد است.

 

پی نوشت

 

۱ـــ الدره الباهره من الأصداف الطاهره با ترجمه (ط – القدیمه) شهید اول/ النص / ۴۱

 

۲ــ ممتحنه/۸

 

۳ــ کلیک کنید

 

 

۴ ــ کلیک کنید.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false