×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
قوی شدن با استفاده از امنیت اقتصادی کشور

همواره بین امنیت و اقتصاد رابطه تنگاتنگی وجود دارد. ما الحمدالله امنیت خوبی داریم و از این امنیت باید برای رشد اقتصاد خود(سرمایه گذاری و…) استفاده کنیم.

 

قرآن در سوره نساء، نسبت به هماهنگی بین امور نظامی و اقتصادی می فرماید: «وَدَّ الَّذینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکُمْ وَ أَمْتِعَتِکُمْ‏ فَیَمیلُونَ عَلَیْکُمْ مَیْلَهً واحِدَهً؛ کافران آرزو دارند که شما از سلاح ها و متاع هاى خود غافل شوید و یکباره به شما هجوم آورند.»[۱]

جدای از شان نزول این آیه(نماز خوف در جنگ)، پیام این آیه این است که نه باید از اسلحه(امنیت) غافل شد و نه از امور اقتصادی.

 

همواره بین جنگ و اقتصاد رابطه تنگاتنگی وجود دارد.جنگ و درگیری، اولین تاثیرات خود را بر روی اقتصاد خواهد گذاشت. برای همین است که نعمت امنیت، نعمت فوق العاده ای توصیف شده است. «نعمتان مجهولتان‏ الأمن و العافیه؛ دو نعمت است که قدرشان ناشناخته است: امنیت و صحت بدن.»[۲] پیام این حدیث پیامبر رحمت این است که وجود امنیت باعث رونق اقتصاد و زندگی خواهد شد. اما این پایان ماجرا نیست؛ باید برای به دست آوردن امنیت، قدرت بازدارندگی داشت. همین که کشوری گوشه ای بنشیند و خود را از جنگ دور سازد، کافی نیست. مگر ایران در جنگ جهانی دوم اعلام بی طرفی نکرد؟ آیا نتیجه داشت؟ نتیجه اش ورود متفقین و پریشان حالی اقتصاد مردم و متاسفانه فقر بود.

 

بدون شک در سایه امنیت پایدار، اقتصاد به رشد خود ادامه می دهد اما بر عکس آن درست نیست؛ یعنی اگر اقتصاد، رشد یافت ولی قدرت بازدارندگی نباشد فایده چندانی ندارد(در این جا حواشی زیاد است).

حاصل سخن آن که؛ اگر اقتصاد ما در بخش هایی رشد می کند؛ به خاطر امنیت است. قدر این امنیت را باید بدانیم و البته اقتصاد را نیز چاره کنیم.

باید قوی شویم.

 

پی نوشت

۱ـــ نساء/۱۰۲

 

۲ـــ روضه الواعظین و بصیره المتعظین (ط – القدیمه) / ج‏۲ / ۴۷۲

 

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false