×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
قلدرانی که در مقابل ویروسی ناچیز، در مانده اند

برد کشتی را آن جا که خواهد خدای

اگر جه بر تن درد ناخدای

یکی از نکات تربیتی بیماری ها و سختی ها این است که بدانیم؛ بیماری و سختی به اراده خداست و چه بسا قدرتمدترین انسان در مقابل آن زانو بزند. شرایط جهانی این روزهای کرونایی، مخصوصا شیوع آن در بین کشورهای به ظاهر پیشرفته غربی، گویای این مطلب است که آن ها در مقابل اراده خداوند، کاری از پیش نخواهند برد(البته نباید کرونا را به خدا نسبت داد ولی باید دانست که همه چیز تحت اراده اوست).

قرآن برای مشرکان و معبودان آن ها، مثالی می زند که خیلی با شرایط امروز متناسب است: «إِنَّ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ یَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إِنْ یَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَیْئاً لا یَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ‏؛ یقینا کسانى که به جاى خدا مى‏ پرستید، هرگز نمى ‏توانند مگسى بیافرینند اگر چه براى آفریدن آن گرد آیند و اگر مگس، چیزى را از آنان برباید، نمى ‏توانند آن را از او باز گیرند، هم پرستش ‏کنندگان و هم معبودان ناتوانند.»[۱]

 

شاهد مثال ما درآیه فوق، قسمت اخیر ترجمه آیه است: «و اگر مگس، چیزى را از آنان برباید…» پیام این فراز از آیه این است که کشورهای غربی با همه دبدبه و کبکبه ای که دارند، در مقابل این ویروسِ کمتر از پشه درمانده اند. ویروسی که حتی اگر بیولوژیک باشد، باز هم تحت اراده خداوند است. «أَ فَغَیْرَ دینِ اللَّهِ یَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ؛ آیا کافران، دینى غیر دین خدا را مى‏ طلبند؟ و حال آنکه هر که در آسمان ها و زمین است خواه ناخواه مطیع امر خداست و همه به سوى او رجوع خواهند کرد.»[۲] این آیه، همه چیز را تحت اراده خدا می داند(از جمله کرونا) و بیانگر این نکته است که دنیای غرب ــــ حتی اگر نخواهد ـــ باز هم ناچارا باید سر تسلیم در مقابل اراده خداوند فرود بیاورد(حالا می خواهند اسمش را طبیعت و یا هر چیز دیگری بگذارند).

پی نوشت

۱ــ حج/۷۳

 

۲ـــ آل عمران/۸۳

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false