×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
قابل توجه باستان گرایان

یک عده از معاندان کشور، باستان گرایان هستند. آنان زیاد بر روی ایران باستان و اقتدار آن تاکید کرده و آن را در مقابل اسلام و انقلاب قرار می دهند. در حالی که ایران باستان ظاهرا از جنبه نظامی ابرقدرت بوده نه در تمام زمینه ها.

اولا: برفرض که اسلامی به ایران نیامده بود؛ از کجا معلوم که آن ابرقدرتی تا الان تداوم داشت؟ خیلی از امپراتوری ها آمدند و رفتند. ممکن است کشوری زمانی قوی باشد و زمان دیگر ضعیف. همین آمریکا که از باستان گرایی و این قضایا حمایت می کند؛ زمانی مستعمره بود و حالا قدرت پوشالی برای خودش درست کرده است.

دوما: ایران و روم باستان دو رقیب بودند و نقاط قوت و ضعف هم را می شناختند و این نکته خیلی کمک می کرد که ایران ابرقدرت بماند. اما چه بسا در زمینه های دیگر ، ابرقدرت نبوده باشد(وضعیت فرهنگی و شکاف طبقاتی و…). ما فرض کنیم که با کشوری طرفیم که اصلا هیچ شناختی از وضعیت جغرافیایی و انسانی آن نداریم و صورت دیگر را فرض کنیم که شناخت داریم؛ کدام موفق تریم؟ طبعا دومی(البته باعث خوشحالی است که ایران باستان علاوه بر قدرت نظامی، از لحاظ اقتصادی و غیره نیز سرآمد بوده باشد). به هر حال با آمدن اسلام به ایران، شکوفایی در جنبه های مختلف شروع شد و دانشمندان و شاعران و هنرمندان و حکمای بسیاری از ایران برخاستند، که این حد دانشمند و شاعر در ایران باستان به هیچ وجه وجود نداشت[۱]

شکوفا شدن استعدادهای علمی و هنری ایرانیان در پرتو اسلام، این آیه را تداعی می کند: «وَ أَلَّوِ اسْتَقَامُواْ عَلىَ الطَّرِیقَهِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا؛ و (نیز به من وحى شده که) بى‏ تردید اگر (انس و جن) بر راه (راست اعتقاد و عمل) استقامت ورزند حتما آنها را از آب فراوان (و برکات مادى و معنوى) سیراب سازیم.»[۲]

 

قدرتمند شدن ایران اسلامی در جنبه های مختلف(نظامی، علمی و…) در سایه همت جوانان مومن و انقلابی بوده است و هر جا قصوری هست؛ متاسفانه از نبود این دو شاخصه است.

 

البته باستان گرایان کاری به این سخنان ندارند و تنها یک وظیفه برای خود می شناسند و آن مخالفت با اسلام و انقلاب است. اما راه به جایی نمی برند. انشاءالله.

 

پی نوشت

۱ــ به کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام استاد مطهری مراجعه شود.

 

۲ـــ جن/۱۶

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false